Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The size of the substitution bias of inflation measurement in relation to the level of innovativeness of the European Union’s economies

Tytuł:
The size of the substitution bias of inflation measurement in relation to the level of innovativeness of the European Union’s economies
Wielkość obciążenia substytucyjnego pomiaru inflacji w relacji do poziomu innowacyjności gospodarek Unii Europejskiej
Autorzy:
Roszko-Wójtowicz, Elżbieta
Białek, Jacek
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/425052.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Tematy:
inflation measurement
substitution bias
innovativeness
innovation indices
cluster analysis
PROFIT method
Źródło:
Econometrics. Ekonometria. Advances in Applied Data Analytics; 2018, 22, 4; 79-100
1507-3866
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The consumer price index (CPI) is a common measure of inflation. Similarly to the harmonised index of consumer prices (HICP), it is determined using the Laspeyres index, thus data on the consumption of the basket of goods do not have to be current. The Laspeyres index, using weights only from the base period, may not reflect changes in consumer preferences that occurred in the studied year. This is the reason for the formation of the so-called substitution bias in the measurement of inflation. The aim of the article is to assess the impact of the level of innovativeness of a given country’s economy on the occurrence of the substitution effect. The empirical part of the article is based on basic innovation indices, i.e. the SII, IOI, and GII. The assessment of the relationship between the level of innovativeness and the scale of the substitution effect was carried out based on the methods of multidimensional statistical analysis (including cluster analysis, the PROFIT method).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies