Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Late modernity teachers faced with the choice of values. Dilemmas and challenges

Tytuł:
Late modernity teachers faced with the choice of values. Dilemmas and challenges
Nauczyciele późnej nowoczesności wobec wyboru wartości. Dylematy i wyzwania
Autorzy:
Pasterniak-Kobyłecka, Ewa
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/423815.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Tematy:
values
value choices
ambiguity
wartość
wybor wartości
ambiwalencja
Źródło:
Rocznik Lubuski; 2017, 43, 1; 44-53
0485-3083
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Contemporary educators of children and adolescents face the importance of the assessment of the surrounding reality and the acceptance or rejection of the ongoing changes. They are required to understand and be capable of explaining these changes to their pupils. In the group interviews made by the author, teachers spoke about their axiological preferences, what they value, approve of, and want to expand. Among the educators, especially young ones, one can notice the orientation towards new values: activity, individualism, innovation, resourcefulness, and independence. Fixed and constant values (e.g., the truth, good, and humanity) are rarely chosen. More than half of the teachers point in their choices to values (family, health, love, and work) other than those related to the educational purposes realized in classes. The educators declare that in their work with pupils they most frequently refer to honesty, respect, tolerance, patriotism, justice, truthfulness, and responsibility. The author of this article stipulates the uncertainty and ambiguity about the value choices made by teachers.

Współcześni wychowawcy dzieci i młodzieży stają przed koniecznością oceny otaczającej rzeczywistości, akceptacji bądź odrzucenia zachodzących zmian. Wymaga się od nich, aby je rozumieli oraz potrafili wyjaśniać swoim podopiecznym. W przeprowadzonych przez autorkę wywiadach grupowych nauczyciele wypowiadali się na temat swoich preferencji aksjologicznych, tego co cenią, aprobują, chcą pomnażać. Wśród wychowawców, szczególnie młodych, można zauważyć orientację na wartości nowe: aktywność, indywidualizm, innowacyjność, zaradność, niezależność. Rzadko pojawiają się wybory wartości trwałych i niezmiennych (np. prawdy, dobra, człowieczeństwa). Ponad połowa nauczycieli w prywatnych wyborach wskazuje inne wartości (rodzinę, zdrowie, miłość, pracę), niż te, które są powiązane z celami kształcenia realizowanymi na lekcjach. Opiekunowie deklarują, że pracując z uczniami najczęściej odwołują się do uczciwości, szacunku, tolerancji, patriotyzmu, sprawiedliwości, prawdomówności, odpowiedzialności. Autorka dostrzega niepewność i ambiwalencję wyborow wartości przez nauczycieli.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies