Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Grafika polskich tygodników ilustrowanych drugiej połowy XIX wieku na przykładzie lwowskiego „Ogniska Domowego” (1883–1888) i „Strzechy” (1868–1873) oraz krakowskiego „Świata” (1888–1892 i 1893–1895) i „Włościanina” (1869–1879)

Tytuł:
Grafika polskich tygodników ilustrowanych drugiej połowy XIX wieku na przykładzie lwowskiego „Ogniska Domowego” (1883–1888) i „Strzechy” (1868–1873) oraz krakowskiego „Świata” (1888–1892 i 1893–1895) i „Włościanina” (1869–1879)
Illustrations and drawings in Polish weeklies of the second half of the 19th century: Ognisko Domowe (1883–1888), Strzecha (1868–1873), the Cracow Świat (1888–1892 and 1893–1895) and Włościanin (1869–1879)
Autorzy:
Kamisińska, Dorota
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/421877.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
Tematy:
Grafika prasowa XIX wieku
„Ognisko Domowe. Czasopismo literackie, artystyczne, naukowe i społeczne” (Lwów 1883–1888)
„Strzecha. Pismo ilustrowane dla rodzin polskich” (Lwów 1868–1873)
„Świat. Ilustrowany dwutygodnik literacko-artystyczny”
Źródło:
Rocznik Historii Prasy Polskiej; 2015, 18, 3(39); 39-73
1509-1074
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule podjęto próbę kompleksowego zaprezentowania grafiki tygodników ilustrowanych Krakowa i Lwowa ukazujących się w drugiej połowie XIX wieku: „Ogniska Domowego” (Lwów 1883–1888), „Strzechy” (Lwów 1868–1873), „Świata” (Kraków 1888–1892 oraz 1893–1895) i (Lwów 1892) oraz „Włościanina” (Kraków 1869–1879). W badaniach posłużono się zaadaptowanym dla czasopism ilustrowanych schematem analizy grafiki prasy codziennej, opracowanym przez Wiktora Frantza, a obejmującym układ i szatę graficzną tygodnika. Do oceny wartości artystycznej tytułów prasowych wykorzystano ikonograficzno-ikonologiczną metodę badawczą Erwina Panofsky’ego, elementy teorii obrazu Romana Ingardena oraz ustalenia Henryka Wölfflina dotyczące stylu w sztuce.

This article presents a comprehensive survey of the illustrations and drawings in Polish weeklies of the second half of the 19th century, i.e. Ognisko Domowe (1883–1888), Strzecha (1868–1873), the Cracow Świat (1888–1892 and 1893–1895) and Włościanin (1869–1879). The methodology of this study is based on Wiktor Frantz’s model of analysis of the pictorial content of daily newspapers, adapted to the layout and conventions of the illustrated weeklies. It also draws on Erin Panofsky’s iconographic-iconological analyses, some elements of Roman Ingarden’s theory of the picture and Heinrich Wölfflin’s reflections on style in art in order to compare and assess the artistic quality of theseillustrated weeklies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies