Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

QUALITATIVE RESEARCH IN THE POLITICAL DISCOURSE (ON THE EXAMPLE OF ELECTION LEAFLETS FROM XX–XXI CENTURIES)

Tytuł:
QUALITATIVE RESEARCH IN THE POLITICAL DISCOURSE (ON THE EXAMPLE OF ELECTION LEAFLETS FROM XX–XXI CENTURIES)
BADANIA JAKOŚCIOWE W DYSKURSIE POLITYCZNYM (NA PRZYKŁADZIE WYBORCZYCH DRUKÓW ULOTNYCH Z XX–XXI W.)
Autorzy:
Majkowski, Grzegorz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/418743.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Akademia Marynarki Wojennej. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych
Tematy:
qualitative research method
political discourse
election discourse
text
electoral leaflet
persuasion
rhetoric
textuality criteria
metoda badań jakościowa
dyskurs polityczny
dyskurs wyborczy
tekst
ulotka wyborcza
perswazja
retoryka
kryteria tekstowości
Źródło:
Colloquium; 2018, 10, 2; 139-154
2081-3813
2658-0365
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article discusses the use of qualitative research in the analysis of a political text – an electoral leaflet, which is one of the genres of electoral text in political discourse. The source material consisted of leaflets from the elections to the Parliament and from local elections that took place in Poland in the 20th century and at the beginning of the 21st century. Qualitative research enables the analysis of the sender, the sender’s intention, the recipient, and the content of the text, including its informational and persuasive layers as well as the analysis of the rhetoric principles used in the text, the criteria of textuality, or the influence of the context. Qualitative research helps to better understand the factors that determine the intelligibility, unambiguity, informational fullness of the text and, hence, its effectiveness in political communication. The qualitative method makes it possible to study the content of the text, its functions, structure, and thus the quality of the volatile text and, more broadly, the quality of political discourse.

W artykule podjęto temat wykorzystania badań jakościowych do analizy tekstu politycznego – ulotki wyborczej, która stanowi jeden z gatunków tekstu wyborczego w dyskursie politycznym. Materiał źródłowy stanowiły ulotki z wyborów do sejmu, senatu, wyborów samorządowych, które miały miejsce w Polsce w XX w. i na początku XXI w. Badania jakościowe umożliwiają analizę nadawcy, intencji nadawcy, analizę odbiorcy, treści tekstu – warstwy informacyjnej i perswazyjnej tekstu, użytych zasad retoryki, kryteriów tekstowości, wpływu kontekstu. Pozwalają lepiej poznać czynniki, które decydują o zrozumiałości, jednoznaczności, informacyjnej pełności tekstu i tym samym jego skuteczności w komunikacji politycznej. Metoda jakościowa umożliwia badanie zawartości tekstu, jego funkcji, struktury, a więc jakości tekstu ulotnego i szerzej, jakości dyskursu politycznego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies