The starting point of this article is to point out to the children’s folklore as an abandoned area of research issues regarding a world of a child. Too often (also by pedagogues) the kids are perceived only as the recipients of the culture, therefore children’s folklore is associated mostly with traditional messages, created by adults. Meanwhile, the main argument of this article is the conclusion that children in peer groups constitute a separate socio-cultural community, which creates a discourse specific to itself, has its own standards and generates its own folklore symbols repertoire. Starting from defining the key concepts,
i.e. “folklore”, “children’s folklore”, “intersubjective knowledge”, “subculture discourse”, I try to describe the mechanism of creation and functioning of children’s folklore manifestations. The goal of this description is an attempt to open the pedagogically important research fields, such as e.g. the sources, causes and ways of creation of children’s folklore manifestations, or the social and cultural entanglements/contexts of the peer subculture discourse.
Punktem wyjścia niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na folklor dziecięcy jako zaniechany obszar problematyki badawczej dotyczącej świata dziecka. Zbyt często (także przez pedagogów) dzieci są postrzegane jedynie jako odbiorcy kultury, dlatego z folklorem dziecięcym kojarzą się przede wszystkim przekazy tradycyjne, tworzone przez dorosłych. Tymczasem przewodnią tezą tego artykułu jest konstatacja, że dzieci w grupach rówieśniczych stanowią odrębną wspólnotę społeczno-kulturową, która tworzy specyficzny dla siebie dyskurs, rządzi się własnymi normami i generuje własny repertuar znaków folkloru. Wychodząc od zdefiniowania kluczowych pojęć, tj. „folklor”, „folklor dzieci”, „wiedza intersubiektywna”, „dyskurs subkultur”, próbuję dokonać opisu mechanizmu tworzenia się i funkcjonowania przejawów folkloru dziecięcego. Celem opracowania jest próba otwarcia ważnych pedagogicznie pól badawczych, takich jak np. źródła, przyczyny i sposoby tworzenia się przejawów folkloru dziecięcego czy społeczne i kulturowe uwikłania/konteksty dyskursu subkultury rówieśniczej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00