The primary purpose of management – among the general theoretic and practical positions – is developing, making and organizing the implementation of optimal management decisions. The article provides an analysis of currently operating method of development and making of management decisions. On the basis of this study, it is concluded that the role of management employees in this process is quite passive. The effective economic activity depends first of all on intellectual, creative and professional potential of all employees, both leaders and functional managers as well as other specialists that are able to come up with creative ideas, develop and implement them. An organization conducts the activity as successfully as enterprising and competent are its employees. Under these terms it follows to completely change the management decisions development and making process both in relation to organization of this process and stimulation of management professionals’ participation. In principle the new stages of the suggested model of management decision development are the following: attraction of subordinates to the exposure of problem in the organization activity; competition between management employees for a right to develop management decisions; informing the subordinates by a leader about the criteria of evaluation of the decision project quality; proper financial and nonfinancial stimulation of authors of the decision selected for implementation.
Podstawowym zadaniem zarządzania – zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia – jest identyfikacja, projektowanie i wdrażanie optymalnych decyzji zarządczych. W artykule poddano analizie współczesne metody podejmowania i implementacji decyzji, pokazując bierną rolę pracowników niższych szczebli w tych procesach. Tymczasem efektywność ekonomiczna organizacji jest uzależniona przede wszystkim od potencjału intelektualnego, zawodowego i kreatywności pracowników wszystkich szczebli, zarówno zarządu i kadry kierowniczej, jak i specjalistów, którzy mogą z powodzeniem tworzyć, rozwijać i wprowadzać w życie nowe koncepcje. Organizacja prowadzi swoją działalność na tyle efektywnie, na ile przedsiębiorczy i kompetentni są jej pracownicy. Zgodnie z tym założeniem, powinna dążyć ona do zmiany procesu podejmowania decyzji zarządczych, tak w odniesieniu do jego organizacji, jak i zaangażowania i motywowania do udziału w nim pracowników. W artykule zaproponowano nowy model organizacji procesów decyzyjnych, w którym istotną rolę odgrywają: zaangażowanie pracowników niższych szczebli w rozpoznawanie problemów pojawiających się w funkcjonowaniu organizacji, wprowadzenie zasady konkurowania pracowników o możliwość projektowania decyzji zarządczych oraz informowanie o kryteriach oceny jakości zaprojektowanych decyzji, a także odpowiednia motywacja finansowa i niematerialna tych pracowników, których projekty będą realizowane.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00