School integration in the eyes of migrant children. Based on the Polish migration to Norway Integracja szkolna oczami dzieci migrantów. Na przykładzie polskiej migracji do Norwegii
In the context of the contemporary wave of migration from Poland to Norway
and the growing interest in research on child migrants, this article focuses
on children’s experiences, their opinions, and the practices by which Polish
migrant children growing up in Norway engage in school life in their receiving
country. School integration is examined through 32 semi-structured interviews
with the children aged 6 to 13, born in Poland and living permanently in
Norway. In this article, migrant children are treated as experts on their school
integration. Such an approach will help us to better understand their needs,
and thus to develop an appropriate educational policy in Norway based on
migrant children’s experiences and their opinions about their school life. The
aim of this article’s is to fill the knowledge gap pertaining to the integration of
Polish children in Norway, seen from the missing perspective of the children
themselves. The argumentation is based on the assumption that Polish children
in Norway are “temporarily visible”. When a migrant child does not manage
to adapt to the school environment, regardless of the support he or she receives from school, family and peers, then the costs of inclusion and integration
increase and the difficulties multiply.
W kontekście współczesnej fali emigracji z Polski do Norwegii oaz rosnącego zainteresowania
badaniami z dziećmi migrantami, artykuł skupia się na doświadczeniach, opiniach i praktykach,
przez które polskie dzieci dorastające w Norwegii włączają się w życie szkolne w tym kraju
przyjmującym. Analiza integracji szkolnej opiera się na 30 pół-ustrukturyzowanych wywiadach
z dziećmi w wieku 6 do 13 lat, urodzonymi w Polsce i mieszkającymi na stałe w Norwegii. Dzieci
migrantów będę traktować jako ekspertów w dziedzinie swojej integracji szkolnej. Taka perspektywa
przyczyni się do lepszego zrozumienia ich potrzeb, a tym samym do tworzenia adekwatnej polityki
edukacyjnej w Norwegii, bazującej na doświadczeniach i opiniach dzieci migrantów na temat ich
życia szkolnego. Celem artykułu jest uzupełnienie niedostatku wiedzy na temat integracji szkolnej
polskich dzieci w Norwegii z punktu widzenia dzieci. Wiodącą tezą artykułu jest twierdzenie, że
dzieci polskich imigrantów są „tymczasowo widoczne” w norweskiej szkole. Jeśli dziecko migrant
nie podejmie wysiłków, aby przystosować się do środowiska szkolnego, bez względu na wsparcie
które otrzymuje od szkoły, rodziny oraz rówieśników, to wraz z upływem czasu koszty integracji
wzrosną i stanie się ona trudniejsza.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00