Parkowanie i troska. Teoria praktyki w badaniach nad osiedlami wielkomiejskimi Car parking and care. Researching urban neighbourhoods with the theory of social practices
Artykuł podejmuje kwestię narzędzi teoretycznych w studiach nad współczesnymi wielkomiejskimi
osiedlami. Wychodzimy od własnych doświadczeń stosowania w badaniach kategorii więzi
sąsiedzkich i kapitału społecznego, wskazując na ich ograniczone możliwości opisywania i wyjaśniania
procesów strukturyzacji na poziomie lokalnym. Następnie omawiamy potencjał teorii
praktyk społecznych w badaniach nad osiedlami oraz prezentujemy sposób zaaplikowania tego
ujęcia w badaniach terenowych prowadzonych przez nas w trzech miastach: Krakowie, Tychach
i Lublinie w latach 2015–2017. Rezultaty przyjętej perspektywy pokazujemy na przykładzie
dwóch praktyk społecznych, które określamy jako parkingowanie i praktyki troski. Pierwsza
wynika przede wszystkim z trudnych lub niemożliwych do pogodzenia interesów wykorzystywania
przestrzeni osiedlowej. Praktyki troski zakorzenione są w strukturach emocji i przekonań
praktykujących. Wykorzystanie w badaniach teorii praktyk doprowadziło nas między innymi do
odkrycia, że poprzez parkowanie wytwarzają się trwałe wzory relacji o charakterze organizacyjnym,
normatywnym i klasowo-warstwowym, które prowadzą do powstawania wspólnot parkowania
w ramach osiedli. Z kolei praktyki troski, choć mniej widoczne, skutecznie wiążą praktykujących
ze sobą i z otoczeniem, umożliwiając wymianę zasobów o nieekonomicznej wartości.
The article is based on two different research experiences and describes the theoretical tools that
were used in the analysis of large urban neighbourhoods. By reflecting on those experiences,
we want to show the limitations of the notions of neighbourhood bonds and social capital in the
investigation of structuration processes on the local level. Against this background, we describe
the theory of social practices and explain its fitness for the investigation of urban neighbourhoods.
This is based on a research project conducted in three Polish cities, Cracow, Tychy and Lublin,
between 2015 and 2017.
The article concentrates on car parking and care as two examples of social practices. The
prominence of the former results from contradictory interests in the uses of urban space. The latter,
in turn, is rooted in the emotional structures and attitudes of practicing actors. The use of the theory
of social practices helped us to discover that car parking creates stable patterns of relationships
that have an organizational, normative and class-structuring character. These relationships play
an important role in the emergence of parkinghoods (i.e. neighbourhoods based on car parking).
Practices of care, although less evident, efficiently bind people with each other and with their surroundings,
and enable an exchange of non-economic resources.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00