Odkrywanie postaw dydaktyków zawartych w komentarzach studenckich. Analiza treści z zastosowaniem słownika klasyfikacyjnego Exploring Attitudes of Educators Based on Students Comments. Content Analysis Using a Classification Dictionary
Wykorzystanie wiedzy o semantyce, pragmatyce wypowiedzi i logice powiązań pomiędzy
elementami wypowiedzi pisemnych w połączeniu z technikami z obszaru Text Mining to nowe
podejście w analizie danych jakościowych. Wymaga ono integracji wiedzy z różnych obszarów
nauki, m.in. socjologii, językoznawstwa, NLP (Natural Language Processing), logiki, statystyki.
W efekcie tej fuzji możliwe jest budowanie słowników klasyfikacyjnych wspomagających proces
analizy i odkrywania wiedzy w dużych zbiorach tekstów, komentarzy. Ta perspektywa wywodzi się
z tradycyjnej metody służącej opracowaniu treści, jest jednak mniej czasochłonna, a jej rozwiązania
służyć mogą w analizie treści jeszcze nie eksplorowanych. Celem artykułu jest przedstawienie
trzech różnych podejść metodologicznych w analizie danych tekstowych opartych na wykorzystaniu
słownika klasyfikacyjnego w odkrywaniu typów postaw dydaktyków scharakteryzowanych
w studenckich komentarzach zawartych w ocenach zajęć dydaktycznych za lata 2008–2013 na
Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W artykule pokazujemy przykłady klasyfikacji i ich
wyniki, podkreślając wady i korzyści zastosowanych podejść. Zaprezentowane zostały także
podstawowe miary opisujące trafność klasyfikacji. Analiza wielowymiarowa wykonana została
z zastosowaniem takich technik, jak: miara podobieństwa wypowiedzi tekstowych, analiza dendrogramowa,
analiza korespondencji.
The use of knowledge about the semantics and pragmatics of speech and the logic of connections
between elements of written statements, in combination with techniques from the Text Mining field,
constitutes a new approach in qualitative data analysis. It requires the integration of knowledge from
different fields of science i.e. sociology, linguistics, NLP (Natural Language Processing), logic and
statistics. As a result of this union is possible to build classification dictionaries that support the
process of analysis and knowledge discovery in large text collections. This perspective is derived
from the traditional method of content analysis, but is less time-consuming and its solutions can be used in the analysis of contents that have not yet been explored. This article presents three different
methodological approaches in the analysis of textual data, based on classification using a dictionary
to discover the types of attitudes of academic teachers, as characterized by student’s comments
in teacher course evaluations at the Jagiellonian University in Krakow for the period 2008–2013.
In this paper we show examples of a students’ comments dictionary-based classification and the
results, highlighting the advantages and benefits of applied approaches. Moreover we present basic
measures describing the accuracy of such classification and multivariate analysis techniques, such
as similarity measures in text analysis, hierarchical cluster analysis and correspondence analysis.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00