W artykule stawiam pytanie, czy deklarowanie braku wiary w Boga, przy
jednoczesnym uczestnictwie w praktykach religijnych, nosi znamiona pozorności.
Zagadnienie to analizuję wykorzystując koncepcję działań pozornych zaproponowaną
przez Profesora Jana Lutyńskiego.
Podaję przykłady rozmaitych motywów, jakimi kierują się ludzie decydując
się na uczestnictwo w wydarzeniach religijnych (np. tych charakterystycznych dla
okresu komunizmu w Polsce, czy wśród emigracji). Pozareligijne motywy zdają
się być właściwe dla ludzi, których wiara jest słaba. Przykłady te pokazują, że
przyczyny aktywności ludzi w praktykach religijnych powinny być rozpatrywane
w kontekście nie tylko religijnym.
Jaka jest skala tego zjawiska? W artykule prezentuję wyniki rozmaitych badań,
które pokazują, że „niewierzący praktykujący” w Polsce to około 1/3 wszystkich
tych, którzy określają siebie jako „niewierzących”. Niewierzący praktykujący
przestrzegają zasad religijnych głównie w czasie świąt. Motywy ich postępowania
są w większości przypadków świeckie. Czy można takie działania nazwać
pozornymi? Jest wiele właściwości tych zjawisk, które wpisują się w koncepcję
działań pozornych przedstawioną przez Lutyńskiego.
The article addresses the question of whether it is possible not to believe in God but still participate
in religious rituals, or in other words, is such an action an ‘apparent’ one? This question is
considered within the framework of ‘apparent actions’ proposed by Professor Jan Lutyński.
Examples are provided of very different motives belonging to a range of people, such as emigrants
or those living during the Communist times in Poland, when they decide to participate in
certain Catholic ceremonies. Such non-religious motives might be characteristic for people whose
faith is weaker. These examples show that the role of participation in so-called ‘cult’ (religious
ceremony and ritual) is much wider than just the religious aspect.
The article presents results of different studies which show that the number of ‘participating
non-believers’ represents about 1/3 of all people in Poland who declare themselves to be ‘non-believers’.
‘Non-believers’ obey religious rituals most often during Christmas time and Easter when their motives are in most cases secular. There are many characteristics of such action that apply to
the concept of apparent actions presented by Lutyński.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00