Celem artykułu jest wykazanie, że teksty recenzji naukowych, zwłaszcza oceniające tak zwane
„prace na stopień”, można wykorzystać jako istotne źródło badań empirycznych z zakresu socjologii
wiedzy naukowej. Ich względna dostępność publiczna oraz skonwencjonalizowana forma ułatwiają
dostęp do tego źródła. Zastosowanie strategii interpretacyjnej wynikać musi ze struktury problemu
badawczego. Materiały te można z pożytkiem badać pod kątem mikroprocesów społecznych
regulujących dostęp do stopni naukowych, mezoprocesów instytucjonalnych, takich jak szkoły
naukowe itp., a także makroprocesów kulturowych i społecznych skutkujących przesuwaniem
się priorytetów w ocenach, zacieraniem granic dyscyplinowych czy modami w nauce. Niniejsze
opracowanie ukazuje wartość tekstów recenzji dla potrzeb analizy, głównie fenomenologiczno-
-etnometodologicznej: takie ukierunkowanie pozwala odsłaniać związki perspektywy naukowej
(tu: socjologicznej) ze strukturami rozumowań potocznych, ale też z kontekstami ideologicznymi,
perspektywami innych profesji i dyscyplin naukowych.
This paper presents academic reviews as a special sort of research material, with unique value for
the sociology of scientific knowledge. They are relatively easily available and conventionalized to
large extent, which makes them a very effective source of data in terms of their use. Of course the
strategy of interpretation of the data included in reviews depends on the structure of the research
problem. The material may be usefully analyzed in terms of micro processes that regulate the access
to academic degrees; it may be interpreted in terms of cultural and institutional mezzo processes,
such as, e.g., scientific educational institutions; and last but not least, it may be used as data for
studying macro processes that affect shifting research priorities or blurred boundaries among disciplines.
My aim is to illustrate a ‘density’ of texts of reviews, mainly for phenomenological and
ethnomethodological analysis. Such a direction makes it possible to explore empirically not only
practical relations between scientific (here: sociological) perspectives and structures of everyday
reasoning, but their connections with ideological contexts, other professional perspectives and
scientific disciplines as well.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00