Celem artykułu jest nakreślenie obszaru badawczego w ramach socjologii medycyny, który socjologowie brytyjscy nazwali socjologią farmaceutyków. Zawierają się w niej: 1) procesy medykalizacji i farmaceutykalizacji, 2) społeczny kontekst tworzenia regulacji dotyczących leków, 3) praktyki marketingowe przemysłu farmaceutycznego, 4) oczekiwania społeczne dotyczące innowacji farmaceutycznych, 5) konsumpcja leków. W artykule omówiono powstanie i rozwój socjologii farmaceutyków oraz dokonano przeglądu badań mieszczących się w tym obszarze. Przedstawiono także argumenty dowodzące użyteczności terminu „socjologia farmaceutyków” w badaniach nad społecznymi konsekwencjami korzystania z leków oraz procesem farmaceutykalizacji.
The aim of the article is to outline the subfield within the sociology of medicine which British sociologists called the sociology of pharmaceuticals. It contains: 1) the processes of medication and pharmaceuticalisation, 2) the social context of drug regulation, 3) marketing practices of the pharmaceutical industry, 4) social expectations regarding pharmaceutical innovations, and 5) drug consumption. The article will discuss the emergence and development of the sociology of pharmaceuticals, and a review of research in this area will be made. Finally, arguments will be presented showing the usefulness of the term sociology of pharmaceuticals in research on the social consequences of drug use and the process of pharmaceuticalisation.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00