Kariera naukowa w Polsce. Czy obecny model sprzyja wyłanianiu i awansowaniu ‘najlepszych’ naukowców? Scientific Careers in Poland. Is the Current Model Conducive to the Selection and Advancement of the ‘Best’ Scientists?
Artykuł poddaje analizie przemiany modeli karier wykształcane w efekcie dynamicznych
zmian, jakim jest poddane polskie środowisko naukowe. Ramą tych mechanizmów są tendencje
obserwowane w krajach rozwiniętych (USA i Francja), w których nauka funkcjonuje według
specyficznego dla każdego z tych państw systemu. Analiza przypadku polskiego wskazuje na
konkretne zapożyczenia z obu tych systemów i stworzenie modelu hybrydowego. Kontekst funkcjonowania
tego modelu powoduje, iż selekcje, którym są poddani młodzi naukowcy, wspierają
osoby o odmiennym profilu, niż jest to pożądane w klasycznym modelu pracy naukowej. Główna
analiza skupia się na przypadku większości naukowców działających w naukach przyrodniczych
i parających się badaniami podstawowymi, jednak rezultaty tejże analizy mogą być aplikowane
w przypadkach karier realizowanych w innych dziedzinach nauki. W artykule wykorzystane zostały
narzędzia socjologii pracy, a perspektywa z zakresu socjologii wiedzy postrzegająca Naukę jako
działalność ludzką o cechach specyficznych zapożyczona jest od Ludwika Flecka.
Konkluzja wykazuje sprzeczności pomiędzy promowanym przez władze modelem zbudowanym
na konkurencji i indywidualnym postrzeganiu dorobku, w którym uwaga konkurujących
skupiona jest na zebraniu jak największej ilości punktów i przetrwaniu w systemie typowym dla
świata freelancerów, a więc polegającym na samofinansowaniu własnej posady i indywidualnym
(lub w ramach grupy partnerskiej) zdobywaniu środków na wykonywanie swej profesji. Analiza
socjologiczna wykazuje, iż tego typu warunki pracy są nieadekwatne do wymagań pracy naukowej,
która powstaje jako wynik działalności zespołowej, w grupie osób darzących się bezgranicznym
zaufaniem, szacunkiem i nie będących w relacji konkurencji. Ponadto stabilność dobrych zespołów
gwarantuje wysokie efekty pracy, ale w obecnym systemie stałe kontrakty pracy są postrzegane
jako przeżytek nieefektywnej przeszłości. Jest to wyraz braku wiedzy i niezrozumienia specyfiki
pracy naukowej przez decydentów.
Article examines transformations of career models that emerged as result of dynamic changes
This article examines transformations of career models that have emerged as result of the dynamic
changes taking place inside the Polish scientific community. The mechanisms in question have
evolved in relation to particular trends observed in developed countries, where scientific activities
are framed by locally-specific systems. Two such cases are analyzed: the United States and France,
and compared with the Polish case.
The Polish case study demonstrates concrete borrowings from both the US and French systems.
As a result, Poland constitutes a hybrid model. As a consequence, in the context in which this model
operates it promotes the selection of young scientists having a different personality profile than the
one sought after in the classical model of scientific activity.
The main analysis focuses on the majority of contemporary scientists who are working in the natural
sciences and engaged in basic research projects - but results of the analysis can be applied to career
development in any scientific discipline. The article employs the tools of sociology of work and
the approach to science as a human activity borrowed from Ludwik Fleck’s works. The conclusion
shows the contradictions in the model promoted by the authorities, based on competition even
among members of the same team and an individual perception of achievement, where the focus
is on collecting points and survival strategy is the main goal of each researcher. This strategy is
typical for the world of freelancers, where people self-finance their own employment and search
individually for the financial support necessary to perform their profession.
Sociological analysis shows that such working conditions are inadequate for scientific work,
which typically develops as a result of a teamwork among groups of people who deeply trust each
other, have profound mutual professional respect and are not competition-focused relationships.
In addition, the stability of good research teams ensures the high quality effects of their work.
However, in the current system long-term contracts are perceived as an inefficient relic of the past
(mainly reserved for almost-retired professionals). This is a sign of a lack of knowledge and a deep
misunderstanding on the part of decision makers of the specificity of scientific work.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00