The aim of this publication is to discuss the current state of sexuality education
in Poland, officially referred to as “preparation for family life”. Its
core curriculum is based on maintaining sexual abstinence, preferably until
marriage. Hence, it tries to impose a fixed model of sexuality by providing
cultural scenarios that, with reference to moral reasoning, focus mostly on the
negative effects of becoming sexually active before marriage. These scenarios
also tend to support traditional gender roles and point to the family as the
most important part of social life. However, according to studies both experts
and young people stress that “preparation for family life” is being taught in
a poor manner, failing to introduce reliable, age-adjusted sexuality education.
Therefore this paper points out that by trying to impose a fixed and unified
model of what sex and sexuality should be, “preparation for family life” fails
to take into account the conditions of late modernity, which provide both
a diversity of accessible sources of knowledge about sexuality and a plurality
of cultural scenarios available to young people through these sources.
Consequently, this paper stresses the importance of designing a tailor-made
sexuality education program which would be based on reliable information
and supported by up-to-date, scientific research. Hence, it would not only
meet young people’s expectations but also provide apparatuses corresponding
both with young peoples’ actions and other, available sources of knowledge
on sexuality. This would deliver a plurality of cultural patterns as a valuable
resource to construct one’s sexual scripts.
Artykuł omawia aktualny stan edukacji seksualnej w Polsce, realizowanej w czasie lekcji „wychowania
do życia w rodzinie”. Podstawa programowa przedmiotu oparta jest na zachowaniu abstynencji,
najlepiej do momentu zawarcia ślubu. W efekcie jest on próbą narzucenia stałego modelu
seksualności poprzez dostarczanie scenariuszy kulturowych, które w odniesieniu do moralnego
rozumowania, głównie skupiają się na negatywnych skutkach rozpoczęcia życia seksualnego przed
ślubem. Scenariusze te opierają się także na tradycyjnym podziale ról płciowych, który jednocześnie
wspierają, oraz przedstawiają rodzinę, jako najważniejszą cześć życia społecznego, do której każdy
człowiek powinien dążyć. Badania jednak pokazują, że zarówno eksperci, jak i sami młodzi ludzie
podkreślają, że „Wychowanie do życia w rodzinie” nie spełnia swojej funkcji, ponieważ często
nie przekazuje dostosowanej do wieku, rzetelnej edukacji seksualnej. W artykule podkreśla się
zatem, że próbując narzucić stały i jednolity model tego, czym powinny być seks i seksualność,
program „wychowania do życia w rodzinie” nie bierze pod uwagę realiów późnej nowoczesności
obejmujących zarówno różnorodność dostępnych źródeł pozyskiwania wiedzy o seksualności,
jak i pluralizmu scenariuszy kulturowych dostępnych za pośrednictwem tych źródeł. Analiza
skupia się również na wykazaniu znaczenia, jakie ma „szyta na miarę” edukacja seksualna, która
przekazywałaby rzetelne informacje poparte najnowszymi badaniami naukowymi. Taka edukacja
nie tylko wyszłaby naprzeciw oczekiwaniom młodych ludzi, ale dostarczyłaby narzędzi, które
korespondowałyby zarówno z działaniami młodych ludzi jak i innymi źródłami, z których czerpią
oni wiedzę o seksualności.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00