Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Uwolnić i rozwijać talenty – inspiracje ignacjańskie w wybranych pismach Williama J. Byrona, Chrisa Lowneya i Javiera Fernándeza Aguado

Tytuł:
Uwolnić i rozwijać talenty – inspiracje ignacjańskie w wybranych pismach Williama J. Byrona, Chrisa Lowneya i Javiera Fernándeza Aguado
To Free and Develop Talents – Ignatian Inspirations in Selected Works by William J. Byron, Chris Lowney, and Javier Fernández Aguado
Autorzy:
Rygielska, Małgorzata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/40494491.pdf
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Akademia Ignatianum w Krakowie
Tematy:
pedagogika ignacjańska
VUCA World
Chris Lowney
William James Byron SJ
Javier Fernandez Aguado
ignatian pedagogy
vuca world
Źródło:
Horyzonty Wychowania; 2022, 21, 57; 95-106
1643-9171
2391-9485
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
CEL NAUKOWY: Celem naukowym artykułu jest wskazanie inspiracji ignacjańskich wykorzystywanych w radzeniu sobie ze zmienną rzeczywistością w tzw. VUCA World. Istotne dla rozważań są idee i praktyki samokształcenia odwołujące się do zaleceń obecnych w pismach św. Ignacego Loyoli, jak też idee i praktyki kształcenia innych w duchu przewodnictwa, zapewniającego optymalne regulacje wspólnotowych działań. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemy i pytania badawcze: jakie relacje zachodzą między pedagogiką ignacjańską a wyzwaniami edukacyjnymi w świecie VUCA? Co leży u podstaw inspirowanych myślą i działalnością Loyoli poradników bycia liderem? Jak kształcić i wychowywać samego siebie i innych z uwzględnieniem tych propozycji? PROCES WYWODU: Wywód otwiera objaśnienie konceptu i definicji VUCA World. Następnie omawiane są starannie dobrane prace (poprzedzone skrótowym przedstawieniem biogramów ich autorów: William J. Byrona, Chrisa Lowneya oraz Javiera Fernándeza Aguado, w których pojawiają się odwołania do VUCA, przedstawiane są wzory przywództwa i kierowania organizacjami (dawnymi – jak Towarzystwo Jezusowe i współczesnymi o różnorodnym charakterze i zasięgu) oraz związki pomiędzy byciem pedagogiem, przewodnikiem i liderem. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki analizy naukowej pozwalają na wskazanie punktów stycznych w zarządzaniu zespołami i kreowaniu liderów odpornych na zagrożenia VUCA World z pedagogiką ignacjańską. Zalety przewodnictwa opartego o myśl i działania Loyoli doceniają zarówno zwolennicy pedagogii ignacjańskiej, jak i liderzy wielkich firm biznesowych i organizacji non-profit. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Inspiracje ignacjańskie są istotne dla osób zajmujących się wychowywaniem i kształceniem, ale też podejmujących wyzwanie zapewnienia optymalnego funkcjonowania wspólnotom i różnego typu organizacjom. Coraz częściej rekomendują je i menedżerowie, i uznani teologowie.

RESEARCH OBJECTIVE: The scientific goal of the article is to identify Ignatian inspirations employable when coping with the changeable reality of the so-called VUCA World. Important concepts in the context of the deliberations include the ideas and practices of self-education referring to recommendations contained in the writings of St Ignatius Loyola, as well as ideas and practices related to educating others in the spirit of leadership and provision of optimum guidance for community activity. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Research problems and questions: how does Ignatian pedagogy relate to the educational challenges in the VUCA world? What lies at the foundation of leadership guidelines inspired by Loyola’s thoughts and actions? How does one shape and educate oneself and others with such proposals in mind? THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The discussion opens with a conceptual clarification and definition of the VUCA World. Next, carefully selected publications are considered (after brief biographical presentation of their authors: William J. Byron, Chris Lowney, and Javier Fernández Aguado) that make reference to VUCA and provide models applicable to leadership and management of organisations , as well as the relationship between the roles of educator, guide, and leader.  RESEARCH RESULTS: Analytical results allow the identification of the points of convergence in terms of team management and education of leaders immune to the dangers of the VUCA World on the one hand, and Ignatian pedagogy on the other. The advantages of leadership rooted in Loyola’s thought are appreciated both by advocates of Ignatian pedagogy and actual leaders of large, global corporations and NGOs. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: Ignatian inspirations are important to many individuals involved in teaching and education, but also ones taking up the challenge of ensuring the optimum functioning of communities and various organisations. Its value now increasingly recognised by both managers and theologians.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies