Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Statki na trawie i kropla wody : styl Streamline w architekturze i wzornictwie przemysłowym w latach trzydziestych XX wieku w Stanach Zjednoczonych, Europie i Polsce

Tytuł:
Statki na trawie i kropla wody : styl Streamline w architekturze i wzornictwie przemysłowym w latach trzydziestych XX wieku w Stanach Zjednoczonych, Europie i Polsce
Ships on the grass and a drop of water : Streamline style in architecture and industrial design in the thirties of the twentieth century in the United States, Europe and Poland
Autorzy:
Wereszczyńska, A.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/398303.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Politechnika Białostocka. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
Tematy:
styl streamline
funkcjonalizm ekspresyjny
wzornictwo przemysłowe
streamline style
expressive functionalism
industrial design
Źródło:
Architecturae et Artibus; 2015, 7, 2; 33-45
2080-9638
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rozwój techniki, fascynacja maszyną i prędkością w latach trzydziestych dwudziestolecia międzywojennego spowodowały zmianę w sposobie podejścia do projektowania architektury i wyrobów wzornictwa przemysłowego. Styl streamline stał się wyznacznikiem nowej ery w projektowaniu. Był jednym z nurtów funkcjonalizmu ekspresyjnego w architekturze i odpowiedzią na potrzeby współczesnego wzornictwa. Mocno zgeometryzowane formy zaczęto zestawiać z miękką, opływową linią, nastąpił powrót elementów dekoracyjnych, co przełożyło się na większą ekspresję projektowanych budynków, natomiast przed twórcami form przemysłowych postawiono zadanie stworzenia produktów atrakcyjnych dla każdego odbiorcy. Streamline powstał z pragnienia pokazania innowacyjności nowego wieku, inspiracje czerpał ze stylizacji nowoczesnych pływających jednostek pasażerskich. Architektura i wzornictwo przemysłowe uległy wpływom streamline’u zarówno w Europie jak i w Stanach Zjednoczonych. W Ameryce impulsem do rozwoju projektowania form przemysłowych był rooseveltowski program New Deal. Wtedy też powstał zawód projektanta przemysłowego. Stylizowanie produktów codziennego użytku zmieniło podejście do procesu twórczego oraz poskutkowało zwiększeniem samoświadomości nowoczesnego konsumenta. Europejskie wzornictwo bardziej skupiało się na projektach inżynieryjnych o opływowej formie kropli łzy. W architekturze europejskiej streamline był elegancki i dyskretny, charakteryzowały go gładkie płaszczyzny, subtelne zaokrąglenia i starannie dobierane materiały wykończeniowe. Streamline swoją największą popularność osiągnął w dwudziestoleciu międzywojennym. Wystawa Światowa w Nowym Jorku w roku 1939 oraz wybuch drugiej wojny światowej wyznaczyły koniec popularności tego nurtu, jednak projekty nawiązujące do harmonijnej stylistyki okrętowej powstawały także w latach powojennych.

The development of technology, the fascination with the machine and the speed resulted in a change of approaching to architectural and industrial design in the thirties of the interwar period. Streamline style became the determinant for a new era in design. It was the part of main trend in architecture called the expressive functionalism, and was the response to the needs of contemporary design. Geometrical forms were combined with a soft, streamlined line, decorative elements were returned back to use, what had effect in a higher expression of the designed buildings. The creators of industrial design were challenged to create attractive products for each customer. Streamline was the result of a desire to show the innovation of the new century, which inspiration was drawn from the styling of modern floating passenger units. Streamline had a big influence on architecture and industrial design in both Europe and United States. In America the impulse to the development of industrial design was the program called New Deal brought into life by Franklin Delano Roosevelt. In that time the profession of industrial designer was created. The stylization of everyday products has changed the approach to the process of creation and resulted in increasing self-consciousness of the modern consumer. European design was more focused on engineering projects of teardrop form. The streamlined European architecture was elegant and discreet, characterized with smooth surfaces, subtle curves and carefully selected finishing materials. The greatest popularity of streamline style took place in the interwar period. World’s Fair in New York in 1939 and the outbreak of the Second World War has set the end of the popularity of this trend, however projects referring to the harmonious ship design also emerged in the postwar years.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies