Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Activist Discourse and the Origins of Feminist Shakespeare Studies

Tytuł:
Activist Discourse and the Origins of Feminist Shakespeare Studies
Autorzy:
Nerio, Magdalena
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/39767396.pdf
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
Anna Murphy Jameson (1794-1860)
Margaret Fuller (1810-1850)
feminist literary criticism
Shakespeare’s Heroines (1832)
Woman in the Nineteenth-Century (1845)
Romantic literature
Romantic literary criticism
Romantic sociability
nineteenth century public sphere
Źródło:
Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance; 2023, 27, 42; 143-160
2083-8530
2300-7605
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This essay reconsiders interpretations of Shakespeare by Irish writer Anna Murphy Jameson and the American Transcendentalist Margaret Fuller. Developing an informal method in which the voice of the female critic rallies in defence of Shakespeare’s heroines, they intervene in a male-dominated intellectual sphere to model alternative forms of women’s learning that take root outside of formalized institutional channels. Jameson, in Shakespeare’s Heroines, invokes the language of authentic Romantic selfhood and artistic freedom, recovering Shakespeare’s female characters from earlier critical aspersion as figures of exceptional female eloquence and resilience; she adopts a conversational critical voice to involve her female readers in the interpretative process itself. Fuller, in Woman in Nineteenth Century, speaks authoritatively as a kind of female prophet to argue that women’s creative reinterpretations of Shakespeare point the way to a revitalization of a sterile literary critical field. Both writers call for the reform of women’s education through revisionist interpretations of history attuned to the representation of female exceptionalism. In embryonic form, these nineteenth century feminist writings formulate a persistent strain of socially engaged, activist feminist criticism of Shakespeare.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies