In the paper, the results of preliminary diesel and vegetable oil research were shown, the subject of which were directly intended
to be the fuel for powering compression ignition engines. In the times of climate protection and more strict standards concerning combustion
gas emissions, the fuel production and transportation process became an important aspect. Decentralization of this process and enabling
fuel obtaining directly from cultivation (oleaginous plants) let limit the global CO2 emission. This is why the preliminary assessment
of two fuel sorts properties was attempted, on one side, the basic one, which is the diesel, on the other side - vegetable oil. Prior to subjecting
the compression ignition engine to the process of adaptation to vegetable fuelling, the properties of the fuel responsible for pumping
should be assessed (mainly viscosity) and friction nodes cooperation (lubricity). The first of researched parameters is the base to elaborating
the system of engine controlling algorithm or the range of changes in construction of powering system. The second one is the wear issue
- object fitness and repairing overhauls.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00