Fantazmatyczne zniekształcenie w Salem, czyli współczesne czarownice doby #MeToo i nowych technologii Phantasmal Distortion in Salem, or Modern Witches in the Era of #MeToo and New Technologies
Tekst jest poświęcony analizie filmu Assassination Nation (reż. Sam Levinson, 2018) z perspektywy psychoanalitycznej teorii kina w ujęciu Todda McGowana. Wyszczególnia on cztery kategorie manifestowania się Lacanowskiego spojrzenia jako objet petit a w obszarze obrazu filmowego, z których najbardziej istotną w kontekście omawianego filmu jest kino fantazji. Polega ono na wkroczeniu fantazmatycznego zniekształcenia, czyli uwidocznieniu tego, co w codziennym doświadczeniu jest często przezroczyste. Autorka podejmuje się prześledzenia, w jaki sposób spojrzenie w formie fantazmatycznego zniekształcenia uobecnia się w filmie, a także jak angażuje widzki i widzów. Rozważaniom o fantazmatycznych wybuchach przemocy w filmowym Salem oraz o polowaniu na nastoletnie bohaterki towarzyszy odwołanie do figury czarownicy, w teorii feministycznej uznawanej za emancypacyjną. Podjęty zostaje również temat zaangażowania bohaterek w nowe technologie wraz z ich uwodzicielskim, a jednocześnie opresyjnym panoptyzmem.
The text focuses on the analysis of Assassination Nation (dir. Sam Levinson, 2018) from the perspective of the psychoanalytic theory of cinema according to Todd McGowan. The American author specifies four categories of manifestation of Lacan’s gaze as objet petit a in the area of the film image, and the most important one in the context of the analysed film is the cinema of fantasy. It involves the introduction of phantasmal distortion and making visible that which is often transparent in everyday experience. The problem undertaken in the text is to trace how the gaze in the form of phantasmal distortion becomes present in the film and how it engages viewers. Reflections on the phantasmal outbreaks of violence in the film Salem and the hunt for teenage heroines are accompanied by a reference to the figure of the witch, seen as emancipatory in feminist theory. The heroines’ involvement in new technologies and their seductive and at the same time oppressive panopticism is also analysed.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00