Analysis of game management in the Game Breeding Centres of the Poznan RDSF between 1995 and 2004 Analiza gospodarki łowieckiej w ośrodkach hodowli zwierzyny Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu w latach 1995-2004
An analysis of the functioning of 15 Game Breeding Centres was performed in the eight forest inspectorates
of the Poznań Regional Directorate of State Forests (RDSF) between 1995 and 2004. It comprised a review
of the costs and revenues of game management, the numbers of harvested cervids and wild boars, the quality of
trophies, as well as the extent of tasks in the area of forest management, protection and utilization. The analysis
showed that the Game Breeding Centres in the Poznań RDSF fulfilled, in majority, the tasks ensuing from the
Game Law Act. The need for developing the principles of state policy was emphasized. Also, organizational
changes were proposed to be introduced to the running of the Game Breeding Centres.
Prowadzenie gospodarki łowieckiej w ośrodkach hodowli zwierzyny napotyka na
bardzo poważne trudności. Elementami wyróżniającymi tę gospodarkę są: uzyskiwany
corocznie wynik gospodarowania w danym obwodzie oraz realizacja celów wynikających
z art. 28 Ustawy z 13 października 1995 r. Prawo łowieckie.
Gospodarka łowiecka w dzisiejszych uwarunkowaniach jest tylko działalnością
uboczną w leśnictwie, co oznacza, że musi być podporządkowana celom gospodarki leśnej.
Przy takim modelu gospodarowania obowiązkiem leśników jest minimalizowanie
kosztów oraz maksymalizacja zysków. Jest to zadanie niezwykle trudne, ponieważ ani
szkód w lasach, ani w gospodarce rolnej nie można całkowicie wyeliminować. Powstałych
w ten sposób strat nie da się zrekompensować przychodami uzyskanymi jedynie z gospodarki
łowieckiej.
Próba pełnej analizy gospodarki łowieckiej prowadzonej w ośrodkach hodowli zwierzyny,
w ramach działalności ubocznej oraz wpływu tejże gospodarki na działalność
podstawową, pozwala ją ocenić w poszczególnych nadleśnictwach w aspekcie merytorycznym,
w pewnym wymiarze ekonomicznym, jak również w zakresie przestrzegania
zapisów obowiązującego prawa.
Szczegółowa analiza funkcjonowania ośrodków hodowli zwierzyny w Regionalnej
Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu wykazuje istotne różnice zarówno pomiędzy
nadleśnictwami, jak i pomiędzy poszczególnymi „Ośrodkami” w ramach jednego nadleśnictwa.
Główną przyczyną jest konieczność rożnego sposobu gospodarowania w obwodach
określonych jako polne (8 obwodów) oraz leśne (6 obwodów). Warunki składające się
na kategoryzację obwodów, lokujące je w przedziale od obwodu bardzo słabego do obwodów
średnich, a także udział powierzchni leśnej ohz w ogólnej powierzchni nadleśnictw
wynoszący od 10,9% do 45,5%, jak również wysoki współczynnik fragmentacji obwodów
i związana z nim długość granicy polno-leśnej są kolejnymi przyczynami takiego stanu
rzeczy.
Zmiany realiów gospodarczo-kulturowych obserwowane w ostatnich latach w Polsce
oraz pojawiające się głosy o konieczności zmian w gospodarce łowieckiej w kontekście
gospodarki leśnej wręcz nakazują znaleźć odpowiedzi na pytania: jakie cele stawiane będą
przed gospodarką łowiecką, jaka liczebność zwierzyny będzie tolerowana oraz jaki poziom
szkód powodowany przez zwierzynę będzie dopuszczalny?
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00