Ocena lekkiej pochylni zastępczej ułatwiającej dostęp osób niepełnosprawnych do obiektów inżynierskich Evaluation of a light substitute ramp facilitating access for the disabled to civil engineering structures
Lekka Pochylnia Zastępcza (LPZ) to autorska propozycja poprawy dostępności
przestrzeni publicznej dla osób niepełnosprawnych. Koncepcja pochylni, oraz jej rozwinięcie
w postaci Klatkowej Pochylni zastępczej (KLPZ), została opracowana i przebadana
w ramach przygotowania rozprawy doktorskiej przez K. Kaperczaka [1], obronionej
w 2017 r. na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu
Technologiczno-Przyrodniczego im. J. J. Śniadeckich w Bydgoszczy
W artykule omówiono budowę stanowiska badawczego i zaprezentowano wyniki
badań testowych pochylni LPZ, które potwierdziły możliwość wprowadzenia modyfikacji
parametrów pochylni w stosunku do wymagań sformułowanych w obowiązujących
w Polsce przepisach.
Mimo, że obecnie w centrach miast przejścia bezkolizyjne są coraz powszechniej
zastępowane przejściami w poziomie jezdni, to jednak w wielu miejscach są i w dalszym
ciągu będą wykonywane np. kładki dla pieszych, wiadukty, tunele. Ich wielką zaletą, jest
odseparowanie pieszego od bezpośredniej styczności z ruchem pojazdów. Jednak zmuszają
człowieka do pokonywania różnic wysokości. Dla wielu osób jest to dużym utrudnieniem,
dla innych barierą nie do pokonania.
Obowiązujący „gorset” przepisów technicznych powinien być modyfikowany stosownie
do potrzeb i możliwości, zarówno użytkowników jak i zarządców obiektów
inżynierskich - prezentowane wyniki badań mogą to zadanie ułatwić.
The Light Substitute Ramp (LSR) is the original proposal for improvement of accessibility
of public space for the disabled. The concept of the ramp and its expansion in the
form of a Stair Substitute Ramp (SSR) was developed and tested under the process of
preparation of doctoral dissertation of Mr. K. Kaperczak defended in 2017 at the Faculty
of Civil and Environmental Engineering and Architecture of the UTP University of Science
and Technology in Bydgoszcz.
The article discusses construction of a test stand and presents the results of tests of
the LSR ramp which confirmed the possibility of modifying the parameters of the ramp
in relation to the requirements specified in the regulations applicable in Poland.
Despite the fact that grade-separated crossings in the city centres are more and more
often replaced by crossings at the roadway level, in many places pedestrian bridges,
flyovers and tunnels are and will still be constructed. Their great advantage is the possibility
to separate a pedestrian from the direct contact with vehicular traffic. However,
they force people to overcome differences in height. For many this is a huge difficulty,
while for others it may be an insuperable barrier. The applicable “corset” of technical regulations should be modified according to
needs and capacities of both users and administrators of civil engineering structures —
the presented test results may facilitate that task.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00