Współczesne wieloprzęsłowe ustroje ciągłe wykonywane są często z betonu sprężonego.
W przypadku dużych rozpiętości przęseł stosuje się dźwigary skrzynkowe jednokomorowe,
a montaż odbywa się poprzez nasuwanie podłużne. W taki sposób wykonano
estakady dojazdowe do mostu przez rzekę Wartę w Koninie. Po 10 latach eksploatacji
w jednej z estakad stwierdzono awarię wielosplotowego kabla sprężającego polegającą
na zerwaniu wszystkich splotów. Przeprowadzono badania konstrukcji, przegląd dokumentacji
projektowej i powykonawczej oraz badania laboratoryjne stali sprężającej
i iniektu oraz analizę statyczno-wytrzymałościową. Stwierdzono, że bezpośrednią przyczyną
zerwania kabla była korozja wżerowa. Przeprowadzone badania wykazały, że jej
przyczyną była technologia sprężania (zabezpieczenie kabla przed korozją). W szczególności
były to: zastosowanie złej jakości iniektu, z dużą ilością dodatku napowietrzającego,
niecałkowite wypełnienie iniektem kanałów kablowych oraz niewystarczająca
liczba i źle rozmieszczone wentyle odpowietrzające. Na podstawie przeprowadzonych
badań sformułowano wniosek, że wystąpienie podobnej awarii prawdopodobne jest
w odniesieniu do pozostałych kabli użytych do budowy estakady. W oparciu o przeprowadzoną
analizę statyczno-wytrzymałościową ustalono, że ewentualna awaria innego
kabla dotycząca tego samego przęsła stworzy zagrożenie katastrofą. Opisany przypadek
awarii kabla sprężającego wskazuje na kluczową rolę prawidłowej iniekcji kanałów
kablowych w celu zabezpieczenia kabli przed korozją.
Contemporary multi-span continuous bridge structures are made from prestressed
post-tensioned concrete. In the case of long spans single-cell box girders and sliding
assembly technique are used. Such structures were built as trestle bridges approaching
main bridge structure crossing the Warta river in Konin. After 10-year service in one of
the trestle bridges a failure of a multi-strand prestressing cable was found, namely breaking
of all cable strands. The following research was carried out: testing in situ, study of
design and erection documentation, laboratory tests of prestressing steel and grout, static-
strength analysis. It was found that pitting was the direct reason of the failure. It was
caused by inappropriate prestressing technology, namely: usage of bad quality grout that
was too reach in airing admixture, incomplete filling of cable ducts with grout and insufficient
number and inappropriate layout of ventilation ducts. On the basis of in situ inspection
it was concluded that occurrence of similar failure is probable also for other
cables in the trestle bridge. Based on the static-strength analysis it was established that
similar failure of a cable concerning the same span poses a serious threat to the safety of
the structure. The described case of prestressing cable failure shows the significance of
correct cable duct grouting for protection of cables against corrosion.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00