W referacie opisano jednoprzęsłowy obiekt mostowy zlokalizowany w miejscowości
Lipki nad głową śluzy kanału Odry (stopień wodny Lipki). Most ma konstrukcję
stalową, spawaną o ustroju nośnym z blachownic połączonych w cztery tandemy. Rozpiętość
teoretyczna mostu wynosi lt = 25,25 m przy wysokości konstrukcyjnej
hk = 1,148 m. Konstrukcję wykonano ze stali gatunku St3M. Obiekt zaprojektowano na
obciążenie normowe klasy C wg PN-85/S-10030. Badania mostu pod próbnym obciążeniem
zostały przeprowadzone w 1993 r., zgodnie z wymogami normy PN-89/S-10050.
Pomierzone wartości ugięć belek głównych przęsła okazały się mniejsze od wyznaczonych
obliczeniowo, zaś ugięcia miały charakter sprężysty. Obiekt został dopuszczony do
eksploatacji. W 2017 r. wykonano dwie ekspertyzy techniczne tego obiektu z uwagi na
wykonywane w okolicy roboty budowlane i prowadzony w związku z nimi ciężki ruch
technologiczny po omawianym moście. Ekspertyzy zostały wykonane przed i po robotach.
Na potrzeby tych opracowań dokonano inwentaryzacji przedmiotowego obiektu, ze
szczególnym uwzględnieniem jego uszkodzeń. Wykonano także badania próbki stali
pobranej z przęsła mostu, które potwierdziły, że wykonano je ze stali St3M, oraz analizę
statyczno-wytrzymałościową ustroju nośnego. Przeprowadzone obliczenia wykazały, że
obiekt spełnia warunki nośności dla obciążenia klasy B wg PN-85/S-10030, a więc wyższej
niż pierwotnie zakładano.
The text describes one-span bridge over Odra canal lock in Lipki (Lipki barrage).
The bridge is a welded steel structure with plate girders in tandem arrangement. The
bridge has a span of 25,25 m and construction height of 1,148 m. The structure was
erected using St3M structural steel. It was designed for a C-class load defined in Polish
Norm PN-85/S-10030. Static load tests were conducted in 1993, in accordance with the
requirements of PN-89/S-10050. The values of the deflections measured for the beams
turned out to be lower than previously calculated, and they were fully reversible. The
bridge was opened for use. In 2017, due to nearby construction work and related heavy
traffic, professional evaluations had been conducted. For the purpose of the evaluation
a complete inventory was made, with particular focus on corruption. In addition, tests of
steel samples were carried, confirming that the span was built with St3M steel, and also
structural analysis of the span was made. Calculations show that the bridge satisfies the
requirements of B load class defined in PN-85/S-10030, higher than previously expected.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00