Naziemna organizacja ruchu czy kładki i przejścia podziemne dla pieszych w miastach? Ground traffic organization or footbridges and underpasses for pedestrians in cities?
Przechodzenie pieszych przez drogę należy do najbardziej ryzykownych zachowań
uczestników ruchu. Ponieważ miasta charakteryzują się dużym udziałem ruchu pieszych,
organizacja ich ruchu, obok zapewnienia jak najlepszej przepustowości, to jedno z najważniejszych
zadań, jakie stoi przed projektantem dróg i ulic oraz zarządzającym ruchem.
Rozwiązaniem gwarantującym największy poziom bezpieczeństwa dla pieszych
oraz przepustowość drogi jest kładka lub przejście podziemne, lecz wiążą się one jednocześnie
z największymi kosztami, zarówno na etapie budowy, jak i utrzymania. Naziemna
organizacja ruchu wymaga także znacznych nakładów finansowych, szczególnie przy
bardziej rozbudowanych przejściach przez jezdnię.
W referacie opisano uwarunkowania bezpiecznego ruchu pieszych na przejściach
jednopoziomowych oraz wielopoziomowych. Dokonano analizy alternatywnych rozwiązań
przejść dla pieszych na trzech przykładach związanych z różnymi aspektami realizacji
dwupoziomowych przejść dla pieszych.
Przedstawione w referacie przykłady pokazują, jak wiele czynników wpływa na wybór
między przejściem naziemnym a kładką lub tunelem dla pieszych. Rozstrzygnięcie
o priorytecie jednego z czynników: wygody pieszych, przystosowania do potrzeb
wszystkich użytkowników, przepustowości drogi oraz kosztów nie jest jednoznaczne
i powinno być każdorazowo poprzedzone wnikliwą analizą, już na etapie podjęcia decyzji
o budowie przejścia wielopoziomowego.
Crossing the street is the most risky action for pedestrians. Because of significant
pedestrian traffic in the cities, its organization, besides ensuring the best traffic capacity,
is one of the most important tasks for roads and streets designer and traffic administrator.
A solution that guarantees the highest level of safety and proper road traffic capacity is
a footbridge or an underpass, but they are the most expensive solutions at the same time,
both during the construction stage and in maintenance. Ground traffic organization requires
also high financial expenditures, especially in case of larger crossings.
In the paper the authors described conditions for a safe pedestrian traffic on singlelevel
and two-level pedestrian crossings. An alternative solution analysis is presented on
three examples connected with diffrent aspects of two-level crossing construction. The examples show how many factors have to be concidered when choosing between
ground traffic organization or footbridges and underpasses for pedestrians. Deciding
on a priority of one of the factors: pedestrians convenience, adaptation for the needs
of all of the users, road traffic capacity and costs is not simple and should be supported
each time with a careful analysis from the very beginning.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00