Strategie krytycznego myślenia w nowej ukraińskiej szkole i w szkołach w Polsce Strategies of critical thinking in the new ukrainian school and in schools in Poland
Artykuł argumentuje, że krytyczne myślenie zajmuje ważne miejsce w Koncepcji Nowej Ukraińskiej Szkoły(NUS) i jest ważną umiejętnością przekrojową, która jest realizowana na „polu” wdrażania wszystkich kompetencji uczniów.
W artykule przedstawiono strategie krytycznego myślenia, które są wprowadzane przez nauczycieli szkół podstawowych w NUS, na różnych etapach zajęć. Opisano metody realizacji takich strategii: „Mapa postaci”, „Siatka asocjacyjna (krzak)”, „Przewidywanie”, „Inscenizacja”, „Fantastyczna historia”, „Zakończ, zacznij zdanie”.
Stwierdzono, że Rzeczpospolita Polska trzyma się pięciostopniowego modelu struktury myślenia krytycznego, opracowanego przez Roberta Durona, Barbarę Limbach i Wendy Waugh. Udowodniono, że w Polsce krytyczne myślenie jest rodzajem aktywnego uczenia się. Podano opis ćwiczeń z rozwoju krytycznego myślenia: „Myśl, formuj w pary, dziel się”, „Sieci za i przeciw”, „Uczenie się z wykorzystaniem technologii”.
The article argues that critical thinking occupies an important place in the Concept of the New Ukrainian School and is an important cross-cutting skill that is implemented in the “canvas” of the implementation of all student competencies.
The article reveals the strategies of critical thinking, which are introduced by primary school teachers in NUS at different stages of lessons. The methods of conducting such strategies “Character map”, “Associative grid (bush)”, “Prediction”, “Staging”, “Fantastic story”, “Finish, start a sentence” are described.
It is investigated that in the Republic of Poland the 5-stage model of the structure of critical thinking developed by Robert Duron, Barbara Limbach and Wendy Waugh is followed. It has been proven that in Poland critical thinking is a type of active learning. The description of exercises on development of critical thinking is given: “Think, form pairs, share”, “Networks for and against”, “Learning with use of technologies”.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00