"Revealed" comparative advantage: products mapping of the Russian agricultural exports in relation to individual regions "Ujawniona" przewaga komparatywna: analiza rosyjskiego handlu zagranicznego produktami rolnymi w rozbiciu na regiony
This paper studies specialization and competitive performance of the Russian
agricultural sector through analysis of “revealed” comparative advantage of country’s agricultural
and food exports over the period 1998–2010. The aim of this analysis is to identify
the main segments of the Russian agricultural export from the two points of view: international
competitiveness and country’s trade balance. For the purpose of detailed analysis all
commodities exported and imported by the Russian Federation can be divided into separate
groups according to two parameters: the revealed comparative advantage (RSCA index by
Dalum et al. [1998] and Laursen [1998]) and domestic trade-balance (trade balance index
by Lafay [1992]). This analytical tool is named “products mapping”. In accordance with
this methodology, we distinguished four groups of products. In the first group products have
a comparative advantage and positive trade balance (5% of the exported goods, about 50%
of the value of total agricultural exports). There was also identified an opposite group: all
items have comparative disadvantage and negative trade balance (80% of items account for
only about 30% of total exports, but 95–99% of the total imports). Further we identified one
controversial group where products have comparative disadvantages, but have a positive
trade balance. In most cases the products have comparative advantages in relations to the
CIS, EU or Asian countries, while trade in these products in relation to countries located in
Africa and Americas in most cases does not exist.
W artykule zanalizowano zagadnienia handlu zagranicznego Rosji produktami
rolnymi w latach 1998–2010. Wszystkie eksportowane produkty podzielono na grupy
według dwóch parametrów: ujawnionych przewag komparatywnych (wskaźnik RSCA) oraz
krajowego bilansu handlowego. W ten sposób uzyskano cztery grupy produktów: cechujące
się przewagą komparatywną i dodatnim bilansem handlowym (5% eksportowanych produktów;
około 50% wartości eksportu produktów rolnych), charakteryzujące się ujemnym
bilansem handlowym i brakiem przewagi komparatywnej (w tej grupie 80% produktów
ujętych ilościowo stanowi zaledwie 30% wartości eksportu, a jednocześnie 95–99% importu),
produkty bez przewagi komparatywnej, a jednocześnie zachowujące dodatni bilans
handlowy oraz produkty z przewagą komparatywną i ujemnym bilansem handlowym. Na
podstawie analiz można wywnioskować, że w przypadku większości produktów Rosja ma
przewagę komparatywną nad krajami WNP, UE oraz azjatyckimi, chociaż wobec krajów
afrykańskich i z obu Ameryk ta przewaga nie występuje.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00