Wybrane zagadnienia modelowania ogniw elektrochemicznych i superkondensatorów w pojazdach elektrycznych Selected issues of modeling of electrochemical cells and supercapacitors in electric vehicles
W pracy przedstawiono problematykę modelowania elektrochemicznych magazynów
energii stosowanych w pojazdach elektrycznych. Dokonano krótkiego przeglądu literaturowego,
przedstawiając najważniejsze osiągnięcia nauki w dziedzinie modelowania
procesów elektrochemicznych i starzeniowych ogniw. Opisano wybrane metody szacowania
trwałości akumulatorów i zliczania mikrocykli ich pracy oraz przedstawiono autorską
koncepcję szacowania trwałości w dowolnie krótkich okresach. Przedstawiono
szereg badań służących weryfikacji opracowanej metody szacowania stanu zużycia
ogniw, które przeprowadzono z wykorzystaniem akumulatorów typu NMC.
Ponadto w artykule omówiono wybrane metody modelowania parametrów elektrycznych
ogniw litowo-jonowych oraz superkondensatorów, szczegółowo opisując
zagadnienia związane z procesami elektrochemicznymi w nich zachodzących. Przeprowadzono
pomiary umożliwiające identyfikację modeli obwodowych ogniwa NMC
i superkondensatora oraz wyznaczono parametry ich schematów zastępczych.
Zaprezentowano również symulację komputerową, w której dokonano szczegółowej
analizy energochłonności pojazdu, na podstawie której wyznaczono najważniejsze parametry
pracy układów zasilających w kilku wariantach (zbudowanych z akumulatorów litowojonowych
oraz superkondensatorów). Ponadto zaproponowano koncepcję przewidywania
prędkości pojazdu za pomocą algorytmów wykorzystujących sieci neuronowe oraz sterujących
pracą hybrydowego zasobnika energii celem wydłużenia trwałości ogniw litowojonowych.
Uzyskane wyniki przedstawiono na wykresach i skomentowano.
The paper presents the problem of modelling of electrochemical energy storage used
in electric vehicles. A short literature review was carried out, presenting the most important
scientific achievements in the field of electrochemical and ageing cell process modelling.
Selected methods of battery life estimation and counting microcycles of their
operation were discussed and the author's concept of estimation of battery life in any short periods of time was presented. A number of tests to verify the developed method
for estimating the state of cell consumption, which were carried out with the use of NMC
type batteries, are presented.
Moreover, the paper discusses selected methods of modelling electrical parameters of
lithium-ion cells and supercapacitors, describing in detail the issues related to electrochemical
processes occurring in them. The measurements enabling identification of
NMC and supercapacitor peripheral models were carried out and the parameters of their
equivalent circuit were determined.
A computer simulation was also presented, in which a detailed analysis of the vehicle's
energy consumption was made, on the basis of which the most important parameters
of power supply systems in several variants (built of lithium-ion batteries and super
capacitors) were determined. In addition, the concept of prediction of vehicle speed by
means of algorithms using neural networks and controlling the operation of the hybrid
energy storage in order to extend the life of lithium-ion cells has been proposed. The
obtained results are presented in the diagrams and commented on.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00