Polymeric composite and lubricants for the wearresistant friction units of railway mechanics Polimerowe i kompozytowe materiały do smarowania odpornych na zużycie węzłów tarcia techniki kolejowej
For long functioning of the friction unit it is necessary to create the steady layers between friction surfaces, which can lower considerably the friction force, and thereof also the wear reducing. Within the metal-polymer tribocoupling the friction transfer film shall function as a separating layer. The frame and kinetics of filming of friction carry at metal- binary material friction is studied, that creates the base for mining new high-performance self-lubricating polymer compositions. When the unit with a lubricant functions, a role of the uncoupling layer is being fulfilled by the lubricating film, which shall possess the given properties, that is to contain in its composition the nanoclaster additives, capable to function in a tribocoupling for a long time, constantly reappearing in a film due to the chemical reactions at friction. It is shown that introduction of nanomodified additives on the basis of phosphorus molybdate of metals into widely used lubricant compositions allows to create steady lubricant films between friction surfaces. The possible mechanism of action of inorganic phosphoprous-containing additives of the polymeric nature is discussed.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00