Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polymeric composite and lubricants for the wearresistant friction units of railway mechanics

Tytuł:
Polymeric composite and lubricants for the wearresistant friction units of railway mechanics
Polimerowe i kompozytowe materiały do smarowania odpornych na zużycie węzłów tarcia techniki kolejowej
Autorzy:
Kolesnikov, V.
Myasnikova, N.
Savenkova, M.
Myasnikov, P.
Daniel, P.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/375333.pdf
Data publikacji:
2009
Wydawca:
Politechnika Śląska. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej
Tematy:
transport kolejowy
tarcie
hamowanie
smar
railway transport
friction
braking
lubricant
Źródło:
Transport Problems; 2009, T. 4, z. 3, cz.1; 65-70
1896-0596
2300-861X
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
For long functioning of the friction unit it is necessary to create the steady layers between friction surfaces, which can lower considerably the friction force, and thereof also the wear reducing. Within the metal-polymer tribocoupling the friction transfer film shall function as a separating layer. The frame and kinetics of filming of friction carry at metal- binary material friction is studied, that creates the base for mining new high-performance self-lubricating polymer compositions. When the unit with a lubricant functions, a role of the uncoupling layer is being fulfilled by the lubricating film, which shall possess the given properties, that is to contain in its composition the nanoclaster additives, capable to function in a tribocoupling for a long time, constantly reappearing in a film due to the chemical reactions at friction. It is shown that introduction of nanomodified additives on the basis of phosphorus molybdate of metals into widely used lubricant compositions allows to create steady lubricant films between friction surfaces. The possible mechanism of action of inorganic phosphoprous-containing additives of the polymeric nature is discussed.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies