Purpose: Presentation of a model solution for a crisis management system for large urban agglomerations, assuming that such a model should form
part of the current crisis management structure at the national and provincial levels.
Introduction: The intensive urbanisation of areas adjacent to large urban centres poses new challenges for the crisis management system. There are two types
of agglomerations in Poland, namely monocentric agglomerations consisting of smaller towns concentrated around one large city (e.g., Warsaw agglomeration)
and polycentric agglomerations consisting of several or more large cities (e.g., Silesian agglomeration). In each agglomeration – regardless of its type – there
is a so-called “leading city”, which is the capital city of the province and at the same time the city with the district rights. An example of such a city is Warsaw,
where the crisis management system has been functioning well for several years and it is different than in other agglomerations. Therefore, it seems reasonable
to examine whether it would be possible to create a crisis management system model for other Polish agglomerations based on the Warsaw practices.
Methodology: A comparative analysis of selected agglomerations and crisis management frameworks across entities forming these agglomerations was
used to find the baseline data for the model solution. The evaluation of the existing solutions at the Warsaw agglomeration level was obtained through
a diagnostic survey conducted among the employees of local government administration.
Conclusions: The results of our diagnostic survey support the crisis management model adopted in Warsaw. The model solution for the crisis management
system for large urban agglomerations may be based on solutions adopted and well tried in the Capital City of Warsaw. The model takes into account the
creation of the Security and Crisis Management Office for the Agglomeration (BBiZKA) directly subordinate to the Mayor of the provincial city. A strong
crisis management centre of the agglomeration would be a permanent element of BBiZKA, the Agglomeration Crisis Management Team would be the
advisory element for the Mayor of the city. The Security and Crisis Management Office for the Agglomeration could be established at the expense of the
liquidation of dispersed crisis management centres in the cities and municipalities forming the agglomeration. In the national crisis management system,
the Crisis Management Centre of the Agglomeration would – as in the case of Warsaw – be subordinated to the Provincial Crisis Management Centre.
Cel: Przedstawienie rozwiązania modelowego dla systemu zarządzania kryzysowego dużą aglomeracją miejską, przy założeniu, że model taki powinien
się wpisywać w aktualnie obowiązującą strukturę zarządzania kryzysowego na szczeblu kraju i województwa.
Wprowadzenie: Intensywna urbanizacja terenów przyległych do dużych ośrodków miejskich stwarza nowe wyzwania przed systemem zarządzania
kryzysowego. W Polsce występują dwa rodzaje aglomeracji. Aglomeracje monocentryczne składające się z mniejszych miejscowości skupionych wokół
jednego dużego miasta (np. aglomeracja warszawska) oraz aglomeracje policentryczne składające się z kilku lub kilkunastu dużych miast (np. aglomeracja
śląska). W każdej aglomeracji – niezależnie od typu – występuje tzw. „miasto wiodące”, którym jest stolica województwa i jednocześnie miasto na
prawach powiatu. Takim miastem jest Warszawa, w której od kilku lat dobrze funkcjonuje – inny niż w pozostałych aglomeracjach – system zarządzania
kryzysowego. Wydaje się zatem zasadne zbadanie, czy w oparciu o wzorce warszawskie nie można byłoby stworzyć modelu systemu zarządzania
kryzysowego dla innych polskich aglomeracji.
Metodologia: W poszukiwaniu danych wyjściowych dla rozwiązania modelowego zastosowano analizę porównawczą wybranych aglomeracji i struktur
zarządzania kryzysowego podmiotów tworzących te aglomeracje. Ocenę dotychczasowych rozwiązań na szczeblu aglomeracji warszawskiej uzyskano
metodą sondażu diagnostycznego przeprowadzonego wśród pracowników administracji samorządowej. Wnioski: Wyniki sondażu diagnostycznego przemawiają na korzyść przyjętego w Warszawie modelu zarządzania kryzysowego. Modelowe rozwiązanie dla
systemu zarządzania kryzysowego dużą aglomeracją miejską może być oparte na rozwiązaniach przyjętych i sprawdzonych w Mieście Stołecznym Warszawie.
Model uwzględnia utworzenie Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Aglomeracji (BBiZKA) podległego bezpośrednio prezydentowi miasta
wojewódzkiego. Stałym elementem BBiZKA byłoby silne Centrum Zarządzania Kryzysowego Aglomeracji, a elementem opiniodawczo-doradczym prezydenta
miasta byłby Zespół Zarządzania Kryzysowego Aglomeracji. Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Aglomeracji mogłoby powstać kosztem likwidacji
rozproszonych centrów zarządzania kryzysowego w miastach i gminach tworzących tę aglomerację. W ogólnokrajowym systemie zarządzania kryzysowego,
Centrum Zarządzania Kryzysowego Aglomeracji byłoby – podobnie, jak w Warszawie – podporządkowane Wojewódzkiemu Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00