Cel: Głównym celem niniejszych rozważań jest identyfikacja ochrony cyberprzestrzeni w świetle Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej
Polskiej z 2014 roku, polskiej legislacji w zakresie ochrony przed cyberprzestępczością, polityki ochrony cyberprzestrzeni oraz postawy Unii Europejskiej
wobec cyberterroryzmu.
Wprowadzenie: Pojęcia takie jak bezpieczeństwo Polski, cyberterroryzm, kontrola operacyjna, służby mundurowe czy służby specjalne nie schodzą
z medialnych czołówek. Nie jest to jednak efekt potrzeby chwili, medialności, aktualnej sytuacji międzynarodowej czy zmian organizacyjnych,
a niestety efekt wieloletnich zaniedbań w tym ważnym aspekcie, jakim jest symulowanie, prognozowanie i reagowanie na potencjalne zagrożenia
bezpieczeństwa. Wraz z postępem cywilizacyjnym ostatniej dekady, nastąpiły zmiany technologiczne, społeczne, polityczne, czy kulturowe. Jednym
z ważniejszych elementów powyższych zmian jest rozwój dotyczący globalnych procesów wymiany, a także przekazywania i przetwarzania informacji.
Daje to korzyści dla wielu państw, jednocześnie powoduje uzależnienie od technologii informatycznych. Wspomniane zmiany niosą ze sobą
jednak pewnego rodzaju zagrożenia dla państw, określane mianem cyberterroryzmu. Mówi się o tzw. wojnie informacyjnej, która oznacza wszelkie
działania mające na celu uzyskanie przewagi informacyjnej poprzez wpływanie na informacje, procesy informacyjne, systemy informatyczne oraz
sieci komputerowe przeciwnika przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony własnym zasobom informacyjnym. Została ona zdefiniowana już wcześniej,
jednak w erze Internetu zyskała na znaczeniu.
Projekt i metody: Do określenia istoty ochrony cyberprzestrzeni przedstawiono rozważania dotyczące metodologicznych podstaw badanego obszaru,
w dziedzinie bezpieczeństwa cyberprzestrzeni Polski, NATO oraz Unii Europejskiej. Wykorzystano metodę monograficzną, analizę materiałów źródłowych
oraz weryfikację danych zastanych.
Wyniki: Na podstawie przeprowadzonych badań ustalono, że wszelkie działania, decyzje podejmowane na mocy Konwencji Rady Europy o cyberprzestępczości
są zgodne z innymi aktami prawa, lecz również mają na względzie poszanowanie praw człowieka, zgodnie z którymi ma on prawo do
wolności, w tym możliwość głoszenia swoich opinii, czy wyrażania własnych poglądów. Współpraca państw na arenie międzynarodowej w obszarze
cyberprzestrzeni ma za zadanie ujednolicanie aktów prawnych, wszelkiego typu regulacji, w celu łatwiejszego i skoordynowanego działania w zakresie
cyberbezpieczeństwa. Normy prawne państw, które są ze sobą skoordynowane, ułatwiają namierzanie, ściganie i karanie cyberprzestępców.
Wnioski: Wnioski przedstawione w artykule pozwalają określić działania mające na celu identyfikację ryzyk wynikających z zagrożeń w cyberprzestrzeni
i jego ustawodawstwa.
Aim: The main purpose of these considerations is to identify the cyberspace protection issues in the light of the National Security Strategy of the Republic
of Poland of 2014, Polish legislation in the field of cybercrime protection, the cyberspace protection policy and the attitude of the European Union
to cyber-terrorism.
Introduction: Concepts such as the security of Poland, cyberterrorism, operational control, uniformed services or special services have remained the
front-page story. However, this is not the outcome of the current need, media coverage, current international circumstances or organizational changes,
but rather the effect of many years of neglecting this important aspect of simulation, forecasting and reacting to potential security threats. Along with the
civilization development in the last decade, technological, social, political or cultural changes have occurred. One of the most important elements of the
above changes is the development concerning global processes of information exchange, as well as information transfer and processing. While providing benefits to many countries, it causes dependence on IT technologies. The reference changes entail a kind of threat to the states, which isreferred to as
cyber-terrorism. One can speak of the so-called information war, which means all actions aimed at gaining an informational advantage by influencing
information itself, information processes, IT systems and computer networks of the opponent, while ensuring the protection of one’s own information
resources. This term was coined earlier, but it grew in importance in the Internet age.
Project and methods: To determine the essence of cyberspace protection, considerations were made regarding the methodological foundations of the
studied area, in the field of security of the Polish,European Union and NATO`s cyberspace. A monographic method was employed, together with the
analysis of source materials and verification of existing data.
Results: On the basis of the conducted research, it was found that all the actions and decisions taken under the Council of Europe Convention on Cybercrime
are consistent with other legal acts, as well as respect human rights, including the right of freedom and the opportunity to express one’s opinions
and views. International cooperation between in the area of cyberspace is aimed at harmonising legal acts and all kinds of regulations, in order to facilitate
and coordinate actions in the field of cyber security. The legal standards of different countries, when they are coordinated with one another, make it easier
to track, prosecute and punish cybercriminals