Cel: Sformułowanie definicji bezpieczeństwa w ujęciu psychologii i socjologii humanistycznej.
Wprowadzenie: Socjologia i psychologia humanistyczna to nurty stojące w opozycji do pozytywizmu w nauce, głoszące, iż nauki o człowieku są zasadniczo
inne niż nauki przyrodnicze i wymagają odmiennych metod badań. Stawiają one w centrum badań konkretnego człowieka, nie jako przedmiot, ale
podmiot świadomy swoich działań i interakcji społecznych. Główne postulaty socjologii humanistycznej to: antynaturalizm, interakcjonizm, podmiotowość
interakcji społecznych oraz poszukiwanie i rozumienie przyczyn działania obiektu badań. Podobnie psychologia humanistyczna traktuje człowieka jako
podmiot badający rzeczywistość, obserwujący, przewidujący, planujący, wnioskujący oraz wykorzystujący posiadaną wiedzę do kreowania rzeczywistości
i przystosowywania się do niej. W artykule dokonano leksykalnej analizy bezpieczeństwa oraz opisano i uzasadniono przyjętą postawę metodyczną. Na tej
bazie sformułowano definicję bezpieczeństwa. Na jej podstawie, w dalszej części artykułu, zwrócono uwagę na problematykę subiektywności poczucia
bezpieczeństwa kształtowanego przez analizę docierających do podmiotu poznającego informacji w oparciu o własne doświadczenie, światopogląd
oraz umiejętności badawcze. Tak kształtowane poczucie bezpieczeństwa jest bardzo podatne na manipulację medialną. Następnie w drodze rozważań
dedukcyjnych sformułowano wnioski dotyczące uwarunkowań kształtowania bezpieczeństwa szeroko rozumianej organizacji (społeczność, państwo,
przedsiębiorstwo). W ostatniej zaś części określono sposób oceny poziomu bezpieczeństwa w wymiarze personalnym i organizacyjnym.
Metodologia: Definicję bezpieczeństwa oraz wnioski z niej płynące, w aspekcie kształtowania bezpieczeństwa personalnego i organizacyjnego wyprowadzono
na drodze rozważań dedukcyjnych. W badaniach przyjęto teoretyczno – metodyczną postawę badawczą płynącą z nurtu humanistycznego
socjologii i psychologii.
Wnioski: Personalne poczucie bezpieczeństwa zależy od doświadczenia życiowego, światopoglądu oraz umiejętności badawczych konkretnej osoby
– zdolność krytycznego myślenia postulowana przez Immanuela Kanta. Bezpieczeństwo organizacyjne może być definiowane w trzech kontekstach,
dlatego też przy posługiwaniu się tym pojęciem należy określić kontekst jego definiowania.
Purpose: Formulating a definition of safety in terms of humanistic psychology and sociology.
Introduction: Humanistic sociology and psychology are the trends standing in opposition to the positivism in science, arguing that human sciences are
fundamentally different from natural sciences and require different research methods. They place a particular human being at the centre of research,
not as an object but as an entity aware of its actions and social interactions. The main postulates of humanistic sociology are: antinaturalism, interactionism,
subjectivity of social interaction, as well as search for and understanding of reasons for action of the research object. Similarly, humanistic
psychology treats a human being as an entity investigating the reality, observing, providing and planning, requesting and using his knowledge to create
reality and adapt to it. The lexical safety analysis, description and justification adopting the medical approach was made in the article. On this basis the
definition of safety was formulated. On this basis, the article highlights the problems of subjectivity shaped by a sense of safety analysis of reaching
the knowing subject information based on their own experience, belief and researching skills. Thus formed sense of safety is very susceptible to media
manipulation. Followed by the deductive considerations, conclusions have been formulated as to the conditions which shape the safety of a broadly
defined organisation (a community, a state, an enterprise). The method to assess the level of safety in the personal and organisational dimensions has
been formulated in the last part of the article. Methodology: The definition of safety and its implications, in the context of shaping personal and organisational safety, was derived from deductive considerations.
In the research, the theoretical-methodological attitude was adopted, originating from the humanistic mainstream of sociology and psychology.
Conclusions: A personal sense of safety depends on life experience, beliefs and the research ability of a human being – the ability of critical thinking,
as postulated by Immanuel Kant. Organisational safety can be defined in three contexts, so when using this concept, the context of its definition should
be specified.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00