Cel: Celem artykułu jest przedstawienie współczesnego postrzegania andragogiki i jej znaczenia w procesie harmonijnego
rozwoju człowieka oraz próba znalezienia odpowiedzi na pytania o skuteczność procesu edukacyjnego – jakie stosować
zasady kształcenia i metody nauczania, które zapewnią osiągnięcie sukcesu pedagogicznego przez dorosłych.
Wprowadzenie: Zapewnienie swoim obywatelom podstawowych warunków ochrony przed realnymi i potencjalnymi
zagrożeniami związanymi z występowaniem klęsk żywiołowych oraz innych niebezpieczeństw powodowanych siłami
natury lub działalnością człowieka, a także wynikających z działań zbrojnych jest jedną z kluczowych funkcji współczesnego
państwa. Zagwarantowanie bezpieczeństwa człowiekowi na poziomie lokalnym, państwowym i międzynarodowym
staje się kluczowym wyzwaniem filozoficznym i edukacyjnym w XXI wieku. Wyzwania, przed którymi stanął świat,
dotykają wszystkich dziedzin życia, w tym także edukacji. W artykule ukazano istotę i zastosowanie andragogiki jako
nauki pedagogicznej, zajmującej się badaniem zagadnień kształcenia, samokształcenia i wychowywania dorosłych, zajmującej
się człowiekiem dorosłym, pragnącym sprostać nowym wymaganiom w warunkach coraz szybciej zmieniającej
się rzeczywistości.
Metodologia: Na podstawie literatury przedmiotu opisano w artykule zasady i metody kształcenia, rozumiane jako naukowo
opracowane sposoby przekazywania wiedzy uczestnikom szkolenia w celu wyposażenia ich w wiadomości, umiejętności
i nawyki. Przedstawiono zalety stosowania metod problemowych z uwagi na to, że wymagają od uczestnika aktywności
i zaangażowania, pozwalając jednocześnie na zdobywanie dodatkowych umiejętności, takich jak skuteczne komunikowanie
się, współpraca w grupie, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie konfliktów. W artykule przedstawiono także style uczenia
się dorosłych: akomodacyjny, dywergencyjny, konwergencyjny i asymilacyjny.
Wnioski: Znajomość podstaw andragogiki jest niezwykle istotna w procesie szkolenia osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo
państwa, wykonywanie zadań obronnych, przygotowanie elementów systemu obronnego państwa do działania
podczas podwyższonej gotowości obronnej w czasie pokoju i podczas wojny. Profesjonalne i skuteczne działanie człowieka
zależy od posiadanych przez niego różnorodnych kompetencji (wiedzy, umiejętności, postaw), które powinny mieć charakter
dynamiczny, a więc być ciągle rozwijane i doskonalone.
Aim: The purpose of this article is to present adult teaching strategies in the contemporary world and their impact on the
harmonic development process of humans. Additionally, the author will attempt to address questions of effectiveness in the
learning process, i.e. what teaching methods should be employed to achieve educational success by adults.
Introduction: One of the key functions of a contemporary state is the provision of fundamental protection from real and
potential threats associated with natural or man-made disasters, including consequences of military action. Safeguarding individuals at the local, national and international level becomes a philosophical and educational challenge of the XXI century.
The challenges faced by today’s world impact on every aspect of our lives, including education. The article has identified adult
teaching strategies as a pedagogic science encompassing research of learning issues, self-learning and educational development
of adults who aspire to meet the demands of a fast changing world.
Methodology: Based on literature dealing with the topic, the article describes principles and teaching methods, which are
considered to be scientifically formulated methods of conveying educational knowledge to participants in order to equip
them with information, skills and customs. The article highlights benefits of problem solving approaches in learning where
participants are actively engaged in the learning experience and acquire additional skills such as: effective communication,
group interaction, decision making and problem solving. Additionally, the article identifies adult learning styles including:
accommodation, divergence, convergence and assimilation.
Conclusions: The knowledge of adult teaching strategies is extremely important during training of staff responsible for:
national security, those who perform defence tasks and those engaged with preparation of the national defence system for
effective functioning during peace time alert state of readiness as well as war. Professional and effective performance of
humans depends on how well they are equipped with a range of competencies such as: knowledge, skill and behaviour. All
of these are characterised by dynamic features, hence, they need to be developed and improved.