Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Refleksje o wychowaniu w erze post-pandemii - wokół książki „Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego, Krzysztof Maliszewski", Katowice 2021, wyd. Uniwersytetu Śląskiego, ss. 206

Tytuł:
Refleksje o wychowaniu w erze post-pandemii - wokół książki „Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego, Krzysztof Maliszewski", Katowice 2021, wyd. Uniwersytetu Śląskiego, ss. 206
Autorzy:
Karkowska, Magda
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/37174325.pdf
Data publikacji:
2024-03-19
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Tematy:
Silna edukacja
słaba edukacja
wgląd
narracyjność
dylematy
Źródło:
Studia z Teorii Wychowania; 2024, XV(1(46)); 263-272
2083-0998
2719-4078
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
„Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego” stanowi niezwykle oryginalny zbiór przemyśleń Autora dotyczących dylematów jakich doświadcza każdy kto współcześnie zajmuje się edukacją. Książka podzielona jest na siedem powiązanych z sobą esejów, opatrzona bibliografią, indeksem nazwisk i streszczeniem. Istotą a zarazem konsekwencją przyjętej logiki rozważań jest antropologiczna rekonstrukcja przestrzeni relacyjnej nie tylko w wychowaniu, ale w ogóle w interakcjach międzyludzkich- opisuje doświadczenie zetknięcia z nieznanym, poróżnienia, poszukiwania najpierw dróg ucieczki, a następnie oswojenia tego co pierwsze, nieznane, albo znane i zaniedbane, ale wyparte lub /i zanegowane. Autor zestawia ze sobą dwa modele edukacji tzw. edukację słabą i silna, wskazując na ich społeczne i filozoficzne uwikłania i zapoznając Czytelników z ich możliwymi konsekwencjami, zarówno rozwojowymi jak i społecznymi. W książce nie brak odniesień literackich, filozoficznych, a także religijnych. Obok przemyśleń opartych na fundamentach myślenia pedagogicznego(Folkierska) pojawiają się zupełnie nowe jego wątki (Biesta, Sławek). Istotne, że te narracje, linie myślenia wzajemnie się uzupełniają, przecinają, a żadne ze skojarzeń Autora nie pojawia się przypadkowo ani nie jest umieszczone w próżni. Książka stanowi swoistą ilustrację metod narracyjnego wglądu w doświadczenie- Maliszewski pisze bardzo sugestywnie, w przekonujący sposób opisując to, czego sam najpewniej doświadczył, otwierając przestrzeń fenomenologicznego dyskursu, do którego zaprasza Czytelników.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies