Gdyby przeprowadzić ankietę na tytuł książki najlepiej obrazujący stosunki przestrzenne
między miastem a płynącą przez nią rzeką, to jeszcze do niedawna duże szanse miałby
tytuł „Miasto tyłem do rzeki”. To samo dotyczy miast położonych nad większymi akwenami,
w tym na brzegu morskim. A przecież setki autorów w wielkiej ilości książek i innych
tekstów od lat pisują, że powinno być inaczej. Autorzy przypominają np. historyczne
przypadki Wenecji, Amsterdamu, Petersburga, Berlina, Rotterdamu i innych miast, po
czym przechodzą do doświadczeń najnowszych, które wskazują na konieczność instytucjonalizowania
opieki nad frontami wodnymi. Korzystając z tych doświadczeń, możemy
być pewniejsi, że najważniejsze potrzeby mieszkańców miast, w tym potrzebę tworzenia
współczesnych przestrzeni publicznych, będą łączone z odzyskiwaniem dla miasta nieużywanych
terenów portów, w najciekawszych krajobrazowo częściach tych portowo -
przemysłowych miast. Teksty takie łatwo jest zilustrować opisami konkursów architektoniczno
- urbanistycznych na przebudowę frontów wodnych, a także powszechnie znanymi
projektami realizowanymi w największych dziś światowych zagłębiach budowlanych,
to znaczy w krajach Zatoki Perskiej i w Chinach. Są także przykłady europejskie, w tym
polskie. Dodajmy, że ci wszyscy, którzy przechodzę akademicki kurs urbanistyki na wiedzą
czym jest lustro wody dla miasta, a wraz ze wzrostem zainteresowania środowiskiem
naturalnym, rola wody w mieście jest coraz silniej podkreślana. Jest to takie widzenie
problemu w którym nie chodzi o tradycyjny „landscaping”, upiększający dodatek do
„twardej urbanistyki”, ale o miasto stające się krajobrazem, otóż pozycja ta powoduje
wzrost znaczenia wody w „urbanistycznych krajobrazach”. Pamiętając jednocześnie jak
bardzo niebezpieczna potrafi być woda, upowszechniać należy współczesne rozwiązania
równocześnie anty-powodziowe i pro-wodne, które wynikają z motywacji ekologicznych
i kulturowych. Ważne jest tez dziś to, że budowa frontów wodnych to element, który podnosi
konkurencyjność miast, tworzy nowe czynniki miastotwórcze, a co za tym idzie
zmienia się architektura owych frontów.
If carried out a survey on the title of the book best showing the spatial relationship
between the city and the river flowing through it, a good chance, until recently, would
have the title of "The city located back to the river". The same applies to cities located on
larger surface of water, including the sea shore. And yet, hundreds of authors in a large
number of books and other texts for years write that it should be otherwise.
The authors remind for instance example - Historical cases of Venice, Amsterdam, St.
Petersburg, Berlin, Rotterdam and other cities, and then go to the latest experience,
which indicate the need for institutionalization the care of waterfronts areas. Using these
experiences, we can be more confident that the most important needs of city residents,
including the need to create modern public spaces, will be combined with the recovery for
the city of unused areas, harbours in the most interesting parts of the scenic port and -
industrial cities. Such texts it is easy to illustrate with descriptions of architectural
competitions - the reconstruction of urban water fronts, also commonly known projects
implemented in major building basins of the world today, that is, in the Persian Gulf
countries and China.
There are also examples of Europe, including Polish. Note that all who pass the
academic course on urban planning know what the mirror of water for the city is, and with
increasing interest in the environment, the role of water in the city is increasingly
emphasized. This is also a problem’s perception where it's not about traditional
"landscaping", beautifying addition to the "hard urban planning," but about the city
becomes as a landscape. And so this situation increases the importance of water in the
"urban landscapes". While bearing in mind consciousness how dangerous can be water,
there should be disseminate at the same time the modern anti-flood and pro-water
solutions, which result from ecological and cultural motivations. It is important also today
that the construction of water fronts is an element that increases the competitiveness of
cities, creates new city – creative factors, and thus changing architecture of these fronts.