Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań dotyczących preferowanych przez nauczycieli modeli dyscypliny oraz wybranych predyktorów tych preferencji. Badania oparte są na teorii dyscypliny Charlesa H. Wolfganga (2001), modelu indywidualnej filozofii dyscypliny Clifforda H. Edwardsa (2008) oraz teorii autodeterminacji E. L. Deci i R. M. Ryana (2000). Przeprowadzono je za pomocą przetłumaczonych na język polski narzędzi anglojęzycznych: The Beliefs on Discipline Inventory (Glickman i Tamashiro, 1980), The Teachers’ Need for Autonomy Satisfaction (Tadić, 2015) oraz polskojęzycznego Kwestionariusza Racjonalności Kształcenia (Milerski i Karwowski, 2016). W badaniach wzięło udział 169 nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Przeprowadzone analizy sugerują, że największym powodzeniem wśród badanych cieszy się model dyscypliny nastawiony na konfrontacje i negocjacje, a następnie model zorientowany na relację i słuchanie oraz model oparty na regułach i konsekwencjach. Czynnikami pozwalającymi przewidywać preferencje nauczycieli są: indywidualna filozofia edukacyjna oraz wiek.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00