Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Uwolnić szkołę od systemu klasowo- lekcyjnego, czy odszkolnić edukację - o książce Bogusława Śliwerskiego i Michała Palucha

Tytuł:
Uwolnić szkołę od systemu klasowo- lekcyjnego, czy odszkolnić edukację - o książce Bogusława Śliwerskiego i Michała Palucha
Autorzy:
Karkowska, Magda
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/36780713.pdf
Data publikacji:
2022-05-09
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Tematy:
wolność
system klasowo-lekcyjny
szkoła
zmiana
deskolaryzacja
Źródło:
Studia z Teorii Wychowania; 2022, XIII(1(38)); 215-222
2083-0998
2719-4078
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem Autorów książki jest przywrócenie prawa do wolności w edukacji, będącego gwarantem jej jakości opartej o sprawstwo,odpowiedzialność, a także partycypację uczniów, nauczycieli i rodziców jako podmiotów tworzących wspólnotę edukacyjną.Wbrew skojarzeniom jakie może nasuwac tytuł publikacji Śliwerski i Paluch nie nawołują do nieposłuszeństwa wobec obecnie funkcjonujących szkolnych i akademickich zwyczajów, ale zachęcaja by wyjść z klatki, w której zamyka szkolna edukacja.Przechodząc z klasy do klasy czy rozpoczynając edukację w kolejnej szkole, uczeń zmienia jedynie kolory i rozmiar owej klatki, nie zmienia się jednak sam fakt pozostawania w niej. W klatce znajdują się zarówno uczniowskie myśli, jak emocje i wiedza. Klatka w postaci systemu klasowo-lekcyjnego zniewala, ogranicza i pozbawia wpływu na proces zdobywania wiedzy, nie rozwija samodzielności, nie stymuluje ciekawości i chęci odkrywania co w późniejszej perspektywie prowadzi do wyuczonej bezradności. Błąd systemu klasowo-lekcyjnego tkwi zatem w sztucznych cezurach czasowych, w przerywaniu zainteresowania ucznia określoną aktywnością jak i w rozczłonkowaniu wiedzy za pomocą lekcji z wielu przedmiotów co zaprzecza przecież starogreckiej idei skholὲ, słowa oznaczającego miejsce spokoju, wolności, odpoczynku i tajemniczego uroku, oddania się czynnościom sprawiającym radość. Głównym pytaniem jakie stawiają sobie autorzy jest kwestia czy szkoły trzeba zlikwidować za czym opowiadał się Ivan Illich czy może „wymyśleć na nowo” jak twierdzi von Hentig.Poszukajmy odpowiedzi wraz z nimi.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies