Background: Capital budgeting decisions in the logistics industry often combine three distinct characteristics. Firstly, they relate to capital assets- such as vehicles or equipment- being periodically replaced with different useful lives and efficiency features, and secondly, their performance is subject to particular operating and market risks. Lastly, externalities, such as regulatory interventions and technological evolution, also contribute to innovation- and thus also uncertainty- becoming a significant factor in logistics. Accordingly, this paper develops a valuation model which takes these characteristics into account and facilitates a robust decision-making process.
Methods: In order to properly capture the specifics of the problem, the proposed model is based on an application of the Life Cycle Cost budgeting method benchmarked to an appropriate functional unit, combined with the Monte Carlo simulation and sensitivity analyses of relevant risk factors.
Results: A realistic case study was developed, providing the necessary input parameters for the method's application. It was thus demonstrated that it provides useful and coherent resources for the decision-making process, including the tools needed to test various assumptions and determine project risks.
Conclusions: The presented model and its solution provide results which are superior compared to conventional capital budgeting methods in terms of properly capturing the essential value-determining factors for a common type of problem encountered in logistics. They are also adequately comprehensive to be applied by practitioners in a real-life managerial setting.
Wstęp: Decyzje kapitałowe budżetowe w logistyce często wyróżniają się trzema charakterystycznymi cechami. Są one powiązane z aktywami kapitałowymi, takimi ją pojazdy lub sprzęt, które są okresowo zastępowane, z różnymi okresami życia oraz z faktem, że ich działanie podlega operacyjnemu i rynkowemu ryzyku. Warunki zewnętrzne, takie jak uwarunkowania prawne, rozwój technologii, innowacyjność (wszystko wpływające na niepewność działania) są również istotnym czynnikiem wpływającym na postępowanie w obrębie logistyki. W pracy jest zaprezentowany opracowany model ewaluacji, biorący pod uwagę powyżej wymienione charakterystyki oraz ułatwiający rozbudowany proces podejmowania decyzji.
Metody: W celu prawidłowego ujęcia specyfikacji problemu, proponowany model jest oparty na aplikacji metody budżetowania Life Cycle Cost w odniesieniu do odpowiedniej jednostki funkcjonalnej, w połączeniu z symulacją Monte Carlo and analizą wrażliwości istotnych czynników ryzyka.
Wyniki: Zostało opracowane realistyczne studium przypadku, dostarczające niezbędnych danych wejściowych dla proponowanej metody analizy. Dostarczyło to przydatne spójne dane wejściowe dla procesu podejmowania decyzji, włączając w to narzędzia potrzebne do testowania różnych założeń oraz oceny podejmowanego ryzyka.
Wnioski: Prezentowany model i jego rozwiązane dostarcza wyników porównywanych z konwencjonalnymi metodami budżetowania kapitałowego pod względem prawidłowego ujmowania czynników wartościowych dla powszechnie występujących problemów w logistyce. Można go stosować w szeroko pojętej praktyce zarządzania.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00