Dbałość o jakość badań pedagogicznych podyktowana jest wieloma czynnikami. Celem opracowania jest ogólna charakterystyka refleksyjność jako kategorii kluczowej w procesie badawczym i szczególnie ważnej w czasach współczesnych określanych jako niepewne i zrelatywizowane. Punktem wyjścia jest ogólny opis kategorii refleksyjności. Następnie nawiązano do tego, jak w naukach społecznych i humanistycznych wyglądało przejście od pozytywistycznego paradygmatu badawczego do wielu rywalizujących ze sobą lub uzupełniających się orientacji metodologicznych. Zasadniczą część artykułu stanowi opis atrybutów i założeń badań refleksyjnych. Do najistotniejszych należą: poznanie, które nigdy nie będzie całkowicie pewne i obiektywne; odstąpienie od założenia, że badacz może pozostać bezstronny; wiedza społecznie i osobiście zaangażowana; zmienność jako dominująca cecha we współczesnych opisach świata; znaczenie teorii badań w procesie poznania; badane zjawiska nie są odizolowane; proces badawczy nie musi prowadzić to wytworzenia nowej teorii.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00