Officers of the watch, while performing their duties, relay on their best professional knowledge. The watchkeeping officer alone has to evaluate the present navigational situation and undertake proper maneuvers in order to avoid collisions or close quarter situations. Any manoeuvre has to be made in accordance with international rules and be well predictable by other ships in the vicinity. This one-man decision making process needs assistance. It could be delivered by new, often artificial intelligence tools – decision support systems. Such prototype system has been created at the Maritime University of Szczecin. This article presents results of tests performed in real marine conditions.
Nawigator podczas pełnienia wachty, podejmując decyzje, kieruje się własnym doświadczeniem. Samodzielnie musi ocenić sytuację nawigacyjną i wykonać właściwy manewr w celu uniknięcia kolizji bądź sytuacji nadmiernego zbliżenia. Każdy manewr musi być wykonywany w zgodzie z przepisami międzynarodowymi, zrozumiały i przewidywalny dla innych statków w sąsiedztwie. Ten samodzielny proces podejmowania decyzji potrzebuje asysty. Stanowić ją może nowe, inteligentne narzędzie – system wspomagania decyzji. Prototyp takiego systemu został zbudowany na Akademii Morskiej w Szczecinie. Artykuł przedstawia wyniki testów systemu wspomagania decyzji przeprowadzonych w warunkach rzeczywistych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00