Refill friction stir spot welding (RFSSW) is a new technique of metal structures joining. Within the framework of activities
of PZL Mielec in R&D area (program Innolot) researches are realized which aim is to develop the RFSSW technology as a method
of joining thin aluminum elements used in aircrafts constructions. The paper presents results of investigations on the RFSSW lap
joints welded using rotations in the range from 1500 to 2000 rpm and tool sleeve plunge depth from 1.6 to 1.8 mm. Thin aluminum
sheets of thickness 0.8 and 1.6 mm coated with alclad or anodized were welded. Results of the investigations prove that the most
common cause of specimens breaking was presence of geometrical defect – the so called hook and weak bonding between parent
material and working area of internal sleeve of RFSSW tool. The best tensile strength was reached in case of joint welded at rotational
speed 2000 rpm and tool plunge depth 1.6 mm and 1.7 mm (5.37 kN and 5.87 kN adequately). These joints were characterized by
very fine and uniform microstructure in the area between sleeve stirred zone and parent material.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00