Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Obiekty tunelowe na trasach galicyjskich kolei żelaznych

Tytuł:
Obiekty tunelowe na trasach galicyjskich kolei żelaznych
Tunnel facilities on the Galician railroads
Autorzy:
Preidl, W.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/350675.pdf
Data publikacji:
2009
Wydawca:
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie. Wydawnictwo AGH
Tematy:
tunele
kolej
historia
budownictwo podziemne
tunnels
history
rail
underground construction
Źródło:
Górnictwo i Geoinżynieria; 2009, 33, 3/1; 297-312
1732-6702
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Nieszczęśliwe wypadki wojny prusko-austriackiej uzmysłowiły sztabowcom i działaczom gospodarczym ograniczone możliwości transportowe istniejących połączeń kolejowych obszaru ówczesnego Królestwa Galicji i Lodomerii z pozostałymi ziemiami wchodzącymi w skład monarchii c.k. Austriackiej. Zrodziła się koncepcja rozbudowy szlaków kolei żelaznych przecinających południkowo łańcuch Karpat i łączących istniejącą już linię kolejową z Krakowa poprzez Przemyśl ze Lwowem ze szlakami kolejowymi na terenie Królestwa Węgier. Budowa tych szlaków komunikacyjnych prowadzonych często w ekstremalnie trudnych warunkach terenowych łączyła się z koniecznością budowy licznych liniowych obiektów inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty i tunele. W artykule przedstawiono na podstawie dostępnych autorowi źródeł historię budowy, lokalizację i stan zachowania licznych tuneli wzniesionych podczas budowy tych szlaków komunikacyjnych. Omówiono zarówno te obiekty, które obecnie znajdują się na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej jak i te, które na wskutek porozumień kończących II Wojnę Światową zawartych pomiędzy koalicjantami, zlokalizowane są na obszarze Ukrainy, Słowacji i Rumunii - ziemiach wchodzących kiedyś w skład Galicji.

Misadventures of the Austro-Prussian war showed limited transportation abilities of the existing railroads between Kingdom of Galicia and Lodomeria and the rest of Habsburg-Austrian empire. So was born an idea of extension of the railroads crossing Carpathian mountains on the north-south direction, by connecting them to already existing railroad from Kraków by Przemyśl and Lwów, with the railroads on the Hungarian Kingdom territory. Construction of those railroads, in complicated and challenging terrain, caused necessity of many bridges and tunnels construction. In this paper have shown, on the basis of sources available for the author, story of the construction, localization and current state of many tunnels constructed during those railroads constructing. Talked over the objects placed currently on the territory of Poland as well as the tunnels located an the territory of Slovakia, Hungary, Romania which belonged to the Galicia - province of the former Habsburg-Austrian empire.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies