W artykule scharakteryzowano warunki geotechniczne przyjęte w projekcie oraz uzyskane w trakcie drążenia tunelu drogowego w Lalikach. Porównanie tych wyników wskazuje, że rozeznanie było szacunkowe i odbiegało od rzeczywistych warunków występujących w trakcie drążenia. Dotyczy to przede wszystkim litologii, upadu warstw oraz przebiegu nieciągłości. Skuteczność pracy obudowy wstępnej określano za pomocą pomiarów konwergencji metodami geodezyjnymi w trzech różnych płaszczyznach. Analizie poddano wyniki badań dla trzech charakterystycznych pod względem litologii masywu przekrojów, gdzie stwierdzono przeważający udział warstw piaskowców, łupków ilastych i łupków ilastych laminowanych. Analiza pozwoliła na zweryfikowanie opracowanych dla fliszu karpackiego zależności empirycznych, określających całkowite osiadania reperów zainstalowanych w stropie drążonego tunelu. Funkcja wykładnicza uzależniająca dynamikę osiadań od czasu wydrążenia tunelu najdokładniej prognozuje wielkość możliwych przemieszczeń pionowych konturu tunelu, wykazując współczynnik korelacji r2 równy ok. 92%.
The geotechnical conditions accepted for the project of Laliki road tunnel and real conditions observed during its drifting were shown in the paper. The results comparison points, that it was estimating discrimination and differed from the real geology. It concerns most of all lithology, a layers dip and present geological discontinuities. The effectiveness of a temporary support was evaluated with the help of convergence measurements. They were carried on in three different planes by surveying. Authors did the analysis of these results in a characteristic geological cross-sections with three types of rock mass there: with predominance of sandstones, predominance of sandstones, predominance of laminated shales and predominance of shales. The analysis allowed to verify an empirical formulas for estimating the vertical displacement in Carpathian flysch rocks. It was found that the exponential function can anticipate subsidence of benchmarks fixed to the tunnel contour quite precisely. The correlation ratio is 92%.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00