Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Mechanizm zużycia frettingowego w połączeniu koło-oś zestawu kołowego

Tytuł:
Mechanizm zużycia frettingowego w połączeniu koło-oś zestawu kołowego
The mechanism of fretting wear in connection wheel-axle of the wheelset
Autorzy:
Guzowski, Stanisław
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/34586807.pdf
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny
Tematy:
zużycie frettingowe
połączenie koło-oś
zestaw kołowy
pęknięcie zmęczeniowe
połączenie wciskowe
fretting wear
wheel-axle connection
wheelset
fatigue crack
interference fit
Źródło:
Rail Vehicles/Pojazdy Szynowe; 2014, 3; 28-32
0138-0370
2719-9630
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zestaw kołowy stanowi najważniejszy element układu biegowego pojazdu szynowego, decydujący o bezpieczeństwie ruchu. Stąd niedopuszczalne są jakiekolwiek uszkodzenia na jego poszczególnych elementach a w szczególności na osi zestawów kołowych. Obserwacje eksploatacyjne wskazują natomiast, że na powierzchni podpiaścia osi w obszarze połączenia z piastą koła ma miejsce zużycie frettingowe, które z kolei może być źródłem pęknięć zmęczeniowych. W artykule przedstawiono mechanizm rozwoju zużycia frettingowego w połączeniu wciskowym koło – oś zestawu kołowego pojazdów szynowych. Mechanizm opisany został na podstawie wyników badań na modelu połączenia wciskowego spełniającego warunki podobieństwa mechanicznego do obiektu rzeczywistego.

The wheelset is the most important element of the running gear system of rail vehicle and is decisive on traffic safety. Hence, there are any unacceptable damages on its individual components, in particular on the axle of the wheelsets. However, operating observations indicate that the on the wheel seat surface in the coupling area with the wheel hub the fretting wear occurs, which can be a source of fatigue cracks. This paper presents a mechanism of the development of fretting wear in pressing connection of wheel-axle of the rail vehicles wheelset. The mechanism is described based on the results of the tests on the model of pressing connection fulfilling the conditions of mechanical similarity to the real object.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies