Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kompetencje społeczne nauczycieli szkół średnich a ich samoocena

Tytuł:
Kompetencje społeczne nauczycieli szkół średnich a ich samoocena
Autorzy:
Nowosad, Katarzyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/34111862.pdf
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Tematy:
school
teacher
social competences
self-esteem
szkoła
nauczyciel
kompetencje społeczne
samoocena
Źródło:
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia; 2023, 36, 4; 77-93
0867-2040
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Współczesna szkoła stawia wysokie wymagania nauczycielom w zakresie szeroko pojętego przygotowania zawodowego, które poparte jest nie tylko wiedzą, czego i w jaki sposób uczyć, lecz także kompetencjami społecznymi przejawiającymi się umiejętnościami interpersonalnymi umożliwiającymi efektywne nauczanie oraz wychowywanie dzieci i młodzieży. Kompetencje te są silnie uwarunkowane cechami osobowościowymi. W niniejszym artykule uwzględniona została samoocena jako korelat kompetencji społecznych nauczycieli szkół średnich, stanowiąca postawę wobec samego siebie, zwłaszcza wobec własnych możliwości oraz innych cech wartościowych społecznie. Dlatego też celem założeń badawczych było określenie zależności między kompetencjami społecznymi badanych nauczycieli i ich profilami a samooceną. Aby uzyskać odpowiedź na postawione problemy badawcze, do badań wykorzystano Kwestionariusz PROKOS oraz Skalę Samooceny (SES) Rosenberga. Uzyskane wyniki pozwoliły potwierdzić hipotezę roboczą mówiącą o zależności prezentowanych zmiennych. Wystąpiły bowiem dodatnie korelacje zarówno między poziomem samooceny badanych nauczycieli a ogólnym wynikiem ich kompetencji społecznych, jak i wszystkimi analizowanymi profilami tych kompetencji.

Modern schools place high demands on teachers in terms of broadly understood professional preparation, which is supported not only by knowledge of what and how to teach, but also by social competences manifested by interpersonal skills, enabling effective teaching and upbringing of children and adolescents. These competences are strongly conditioned by personality traits. The article takes into account self-esteem as a correlate of social competences of secondary school teachers, which is an attitude towards oneself, especially towards one’s own capabilities and other socially valuable features. Therefore, the aim of the research was to determine the relationship between the social competences of the surveyed teachers, their profiles and self-esteem. To obtain answers to the research problems, the PROKOS Questionnaire and the Rosenberg Self-Esteem Scale (SES) were used. The obtained results allowed us to confirm the working hypothesis about the relationship between the presented variables. There were positive correlations both between the level of self-esteem of the surveyed teachers and the overall result of their social competences, as well as all the analyzed profiles of these competences.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies