Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cechy osobowości, orientacja sprawcza i wspólnotowa a wypalenie w nauce zdalnej studentów różnych lat

Tytuł:
Cechy osobowości, orientacja sprawcza i wspólnotowa a wypalenie w nauce zdalnej studentów różnych lat
Autorzy:
Goral, Agata
Zdun-Ryżewska, Agata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/33945077.pdf
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Tematy:
personality traits
academic burnout
pandemic
remote learning
cechy osobowości
wypalenie akademickie
pandemia
edukacja zdalna
Źródło:
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia; 2022, 35, 2; 69-87
0867-2040
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Pandemia koronawirusa wymusiła natychmiastową modyfikację formy edukacji na zdalną. Grupą istotnie dotkniętą tą zmianą są studenci. Celem niniejszego opracowania jest zbadanie poziomu wypalenia akademickiego podczas edukacji zdalnej w dobie pandemii, przy uwzględnieniu różnic osobowościowych (cechy według modelu Wielkiej Piątki: sumienność, neurotyczność; orientacja wspólnotowa) jako predyktorów. Zbadano również różnicę poziomu wypalenia pomiędzy osobami studiującymi od początku zdalnie a studentami uczęszczającymi przedtem na zajęcia stacjonarne. W badaniu wykorzystano ankietę własną oraz trzy kwestionariusze: polską adaptację Ten Item Personality Inventory (TIPI-PL) Sorokowskiej, Słowińskiej, Zbieg i Sorokowskiego do pomiaru cech Wielkiej Piątki, Skalę do pomiaru orientacji sprawczej i wspólnotowej Wojciszke i Szlendak oraz polską adaptację Oldenburg Burnout Inventory (OLBI) Chirkowskiej-Smolak do pomiaru wypalenia. W badaniu udział wzięło 587 studentów w wieku 18–48 lat. Postawiono hipotezę ogólną, że wspomniane różnice indywidualne będą predyktorami poziomu wypalenia. Wyniki potwierdziły, że wysoki poziom neurotyczności i orientacji wspólnotowej przewidują wyższy poziom jednego z czynników wypalenia – wyczerpania, natomiast wyższa sumienność przewiduje niższy poziom wypalenia w zakresie obu jego czynników (wyczerpanie i brak zaangażowania). Wyniki wykazały również, że osoby, które studiowały wcześniej stacjonarnie, miały wyższy poziom wypalenia od osób studiujących zdalnie od początku, jednak różnica ta jest niewielka.

The coronavirus pandemic forced an immediate transition of education to remote. This affected the students significantly. The aim of this study is to examine the level of academic burnout in remote learning during the pandemic, taking into account personality differences (Big Five traits: conscientiousness, neuroticism; communal orientation) as predictors. The difference in the burnout level within two groups was also examined – people learning remotely from the beginning and those who previously studied stationary. A personal survey and three questionnaires were used: the Polish adaptation of the Ten Item Personality Inventory (TIPI-PL) by Sorokowska, Słowińska, Zbieg and Sorokowski measuring Big Five traits, the Scale Measuring Agency and Communion by Wojciszke and Szlendak, and the Polish adaptation of the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI) by Chirkowska-Smolak measuring burnout. 587 students aged 18–48 participated in the study. A general hypothesis was that the mentioned individual differences stand as burnout level predictors. The results confirmed that a high level of neuroticism and communal orientation predict higher exhaustion – one of the burnout factors. Higher conscientiousness predicts lower burnout levels in both factors (exhaustion and disengagement). Results also showed that people who previously studied stationary had higher burnout levels than those studying remotely from the beginning – the difference is slight.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies