Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ projektowanego przejścia drogowego na wody gruntowe w bagiennej dolinie rzeki

Tytuł:
Wpływ projektowanego przejścia drogowego na wody gruntowe w bagiennej dolinie rzeki
The impact assessment of the pathway on groundwater in marshy river valley
Autorzy:
Wielechowska, A.
Mioduszewski, W.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/338001.pdf
Data publikacji:
2003
Wydawca:
Instytut Technologiczno-Przyrodniczy
Tematy:
drogi
modelowanie wód gruntowych
MODFLOW
ochrona bagiennych dolin
wody podziemne
groundwater
roads
protection of marshy valley
modelling of groundwater
Źródło:
Woda-Środowisko-Obszary Wiejskie; 2003, 3, 1; 157-166
1642-8145
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Planowane przejście drogowe przez dolinę rzeki Rospudy wzbudza wiele kontrowersji. Istnieją uzasadnione obawy, że inwestycja ta może ujemnie oddziaływać na walory przyrodnicze bagiennej doliny. Między innymi mogą zmienić się stosunki wodne, co prowadzi do degradacji flory i fauny. W pracy przedstawiono wyniki badań modelowych stanu wód gruntowych w dolinie zarówno podczas realizacji inwestycji, jak i eksploatacji obiektu po zakończeniu prac budowlanych. Zastosowano model numeryczny MODFLOW, który umożliwił odwzorowanie obecnych warunków wodnych (położenie wód gruntowych) na obszarze doliny, a także oszacowanie wielkości zmian w położeniu zwierciadła wód gruntowych pod wpływem realizacji planowanej inwestycji. Metodykę prac badawczych oraz wyniki wariantowych (różne technologie przejścia doliny) obliczeń położenia zwierciadła wód gruntowych przedstawiono w niniejszym opracowaniu.

Planned pathway across the Rospuda river valley seems to be rather controversial. There is a reasonable fear that the investment may negatively affect natural values of the valley. Water conditions, for example, may change posing a risk of degradation to flora and fauna. This paper presents computer modelled groundwater conditions in the valley during both construction and exploitation of the pathway. The numerical model MODFLOW used in this study allowed to simulate present groundwater conditions of the valley. With this model it was also possible to predict the magnitude of likely future changes in groundwater tables after accomplishment of the construction. Methodology of the research and model outputs in various scenarios (different technologies of running the road) are presented in the paper.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies