Analysis of carrot juices assortment from the organic and conventional production and consumer sensory evaluation of selected products Analiza asortymentu soków z marchwi z produkcji ekologicznej i konwencjonalnej oraz konsumencka ocena sensoryczna wybranych produktów
The level of consumer interest in a healthy lifestyle and the quality of food increased in recent years. At the same time, the
increase of interest in healthy lifestyle and environmental attitudes lead to consumer’s search for the organic food as an alternative
to conventional mass-produced food. These prerequisites prompt organic producers to look for new solutions and
bring an increasingly broad range of products, including fruit juices, fruit and vegetables juices, and vegetables juices to
the market. The aim of this study was to analyse the assortment of carrot juices from organic and conventional production
in Warsaw stores, and to carry out consumer sensory evaluation of selected products. It has been shown that there is a
large diversity of carrot juice assortment in the Polish market. The market is strongly dominated by juices from conventional
production, which is associated with large scale advertising campaigns. Consumer sensory evaluation of selected organic
and conventional juices showed significantly higher sensory notes in terms of taste, smell, colour, texture and overall
palatability for conventional products. In order to improve the acceptance and consumption of organic juices, actions
aimed at increase of consumer awareness, allowing for a conscious choice of high quality products, are necessary. Moreover,
organic producers should improve the sensory quality of their products, which may be reflected in an increase of interest
from the buyers’ site.
Na przestrzeni ostatnich lat rośnie poziom zainteresowania zdrowym stylem życia i żywnością, która ma pozytywny wpływ na ludzki organizm. Jednocześnie wzrost ten oraz promowanie postaw proekologicznych skłania konsumentów w kierunku żywności ekologicznej, jako alternatywy dla masowo produkowanej żywności konwencjonalnej. Przesłanki te powodują, że
producenci żywnosci ekologicznej poszukują nowych rozwiązań, wprowadzając na rynek coraz szerszy asortyment produktów,
w tym soków owocowych, owocowo-warzywnych i warzywnych. Celem niniejszej pracy było podjęcie badań z zakresu
analizy rynku soków z marchwi pochodzącej z produkcji ekologicznej i konwencjonalnej w sklepach warszawskich, jak również przeprowadzenie konsumenckiej analizy sensorycznej wybranych produktów. Wykazano, że na polskim rynku istnieje
duża różnorodność asortymentowa soków marchwiowych. Szczególnie popularne są te z produkcji konwencjonalnej, co
związane jest z dużą dostepnością oraz aktywnością reklamową produkujących je firm. Analiza konsumencka wybranych
pięciu par soków ekologicznych i konwencjonalnych wykazała, że istotnie wyższymi notami sensorycznymi w zakresie smaku,
zapachu, barwy, konsystencji i pożądalności ogólnej odznaczały się soki z produkcji konwencjonalnej. W celu zwiększenia
spożycia soków ekologicznych niezbędne są działania mające na celu wzrost świadomości konsumentów w zakresie
żywności ekologicznej, co pozwoli na świadomy wybór wysokiej jakości produktów. Niezbędna jest również wymiana opinii
konsumenckich z producentami soków ekologicznych w celu poprawy jakosci sensorycznej ich produktów, co może przełożyć się na wzrost zainteresowania ze strony odbiorców.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00