What Works for Whom? Youth Labour Market Policy in Poland Co skutecznie wspiera osoby bezrobotne? Aktywne polityki rynku pracy dla osób młodych w Polsce
We compare the relative effectiveness of selected active labour market policies (ALMPs) available to young unemployed people in Poland in 2015 and 2016. We find sizeable negative employment effects of participating in public works programmes, particularly among disadvantaged individuals. The second-least effective ALMP was standard on-the-job training, even though it was the most popular among young unemployed people. We also show that on-the-job training vouchers (where the unemployed find the training provider) were more effective than standard on-the-job training schemes (where the public employment service finds the training provider) for all subgroups of participants. However, we find no support for the greater effectiveness of vouchers in the case of classroom training. Moreover, the most effective alternative for participants in public works programmes and on-the-job training depended on gender. Women would have benefited the most if they had been offered an on-the-job training voucher, while men would have benefited the most if they had participated in classroom training (standard or financed with a voucher). Finally, we find that the offer of public employment services does not match the needs of tertiary-educated women, who constitute a significant part of the young unemployed in Poland.
W niniejszym artykule porównujemy względną efektywność wybranych aktywnych polityk rynku pracy (active labour market policies, ALMP) skierowanych do młodych osób bezrobotnych w Polsce w latach 2015–2016. Stwierdzamy, że uczestnictwo w robotach publicznych ma istotny negatywny wpływ na prawdopodobieństwo zatrudnienia w porównaniu z innymi formami wsparcia. Drugą najmniej skuteczną ALMP są staże, choć były najbardziej popularne. Stwierdzamy również, że bony, które umożliwiają osobom bezrobotnym samodzielne znalezienie organizatorów stażu, są bardziej efektywne niż zwykłe staże, na które bezrobotni są kierowani przez pracowników powiatowych urzędów pracy. Wpływ uczestnictwa w robotach publicznych i staży zależał od płci. Kobiety korzystały w większym stopniu z bonów na staż, a mężczyźni ze szkoleń – niezależnie od źródła ich finansowania. Stwierdzamy także, że oferta ALMP nie odpowiada na potrzeby zarejestrowanych w urzędach pracy wykształconych kobiet, które stanowią istotną część osób bezrobotnych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00