Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Adptive heading control of underactuated unmanned surface vehicle based on improved backpropagation neural network

Tytuł:
Adptive heading control of underactuated unmanned surface vehicle based on improved backpropagation neural network
Autorzy:
Dong, Zaopeng
Li, Jiakang
Liu, Wei
Zhang, Haisheng
Qi, Shijie
Zhang, Zhengqi
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/32917278.pdf
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Politechnika Gdańska. Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa
Tematy:
underactuated unmanned surface vehicle
backpropagation neural network controller
heading control
hyperbolic tangent function
Źródło:
Polish Maritime Research; 2023, 1; 54-64
1233-2585
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Aiming at the challenges to the accurate and stable heading control of underactuated unmanned surface vehicles arising from the nonlinear interference caused by the overlay and the interaction of multi interference, and also the uncertainties of model parameters, a heading control algorithm for an underactuated unmanned surface vehicle based on an improved backpropagation neural network is proposed. Based on applying optimization theory to realize that the underactuated unmanned surface vehicle tracks the desired yaw angle and maintains it, the improved momentum of weight is combined with an improved tracking differentiator to improve the robustness of the system and the dynamic property of the control. A hyperbolic tangent function is used to establish the nonlinear mappings an approximate method is adopted to summarize the general mathematical expressions, and the gradient descent method is applied to ensure the convergence. The simulation results show that the proposed algorithm has the advantages of strong robustness, strong anti-interference and high control accuracy. Compared with two commonly used heading control algorithms, the accuracy of the heading control in the complex environment of the proposed algorithm is improved by more than 50%.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies