Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Bracie, gdzie jesteś?” braci Coen. Ludyczna gra pozorów czy autorskie wyznanie wiary w potęgę śmiechu?

Tytuł:
„Bracie, gdzie jesteś?” braci Coen. Ludyczna gra pozorów czy autorskie wyznanie wiary w potęgę śmiechu?
The Coen Brothers’ “O Brother, Where Art Thou?”: A Ludic Comedy of Appearances or an Author’s Confession of Faith Into the Power of Laughter?
Autorzy:
Skupień, Ireneusz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/32222565.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
bracia Coen
historyczność
postmodernizm
Preston Sturges
Coen brothers
historicity
postmodernism
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2015, 89-90; 41-55
0452-9502
2719-2725
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł ukazuje, w jaki sposób teksty postmodernistyczne próbują reinterpretować klasykę filmową. Jednym z takich sposobów jest wprowadzenie przez twórców (braci Coen) w obręb tekstu filmowego kategorii historyczności. Rozumiana jest ona zarówno jako forma rekonstrukcji przeszłości, jak i parawan, za którym toczy się dyskurs dotyczący problemów współczesnego świata. Autor polemizuje z obecnymi w refleksji badawczej tezami negującymi możliwość generowania przez estetykę postmodernistyczną znaczeń wychodzących poza obręb tekstu. W interpretacji filmu Bracie, gdzie jesteś? Skupień koncentruje się więc na tych aspektach doświadczania historyczności, które są świadectwem przekroczenia „powierzchniowego” czytania znaczeń w tekście postmodernistycznym. W tym celu autor wybiera takie problemy jak: kwestia fałszywej adaptacji, nawiązania gatunkowe do kina lat 30., rola muzyki jako nośnika wyobrażeń o przeszłości, a także bezpośrednie odniesienie do matrycy, na której są budowane sensy filmu braci Coen, czyli klasycznego obrazu Prestona Sturgesa Podróże Sullivana.

The article shows how postmodern works try to reinterpret classic film. One such method is the introduction by the artists (the Coen brothers) into the film text a category of historicity. It is understood as a form of reconstruction of the past, as well as a screen behind which the discourse on the problems of the modern era takes place. The author disagrees with the theses present in contemporary research that negate the possibility of the postmodern aesthetic generating meaning that extends beyond the sphere of the text. In his interpretation of O Brother, Where Art Thou? (2000) Skupień focuses on those aspects of experiencing historicity, which extend beyond the surface reading of meanings in a postmodern text. The author examines issues such as: the question of false adaptation, references to 1930s cinema, the role of music as a vehicle for our ideas regarding the past, and a direct reference to the matrix upon which the meaning of Coen brothers’ film is built: i.e. the classic film of Preston Sturges – Sullivan's Travels.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies